Menu
⭸ ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Πόσο κοντά είναι η Ελλάδα σε ένα νέο μνημόνιο;

Χθες κυκλοφόρησε «στα ψιλά γράμματα» η είδηση ότι έντεκα χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, Βελγίου, Πολωνίας και της Ιταλίας, βρίσκονται αντιμέτωπες με τις «ποινές» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για υπερβολικές κρατικές δαπάνες μόλις τεθούν σε ισχύ οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες φέτος. Αυτές οι χώρες είχαν πέρυσι δημοσιονομικά ελλείμματα μεγαλύτερα από το όριο του 3% του […]

Χθες κυκλοφόρησε «στα ψιλά γράμματα» η είδηση ότι έντεκα χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, Βελγίου, Πολωνίας και της Ιταλίας, βρίσκονται αντιμέτωπες με τις «ποινές» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για υπερβολικές κρατικές δαπάνες μόλις τεθούν σε ισχύ οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες φέτος.
Αυτές οι χώρες είχαν πέρυσι δημοσιονομικά ελλείμματα μεγαλύτερα από το όριο του 3% του ΑΕΠ που επιτρέπεται σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ. Η Επιτροπή θα αποφασίσει τον Ιούνιο εάν θα κινήσει τις λεγόμενες διαδικασίες υπερβολικού ελλείμματος σε κάθε περίπτωση.
Προς το παρόν η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται στις έντεκα χώρες που βρίσκονται αντιμέτωπες με τις «ποινές» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά το γεγονός ότι ξυπνάει το τέρας της δημοσιονομικής πειθαρχίας που μας οδήγησε στα μνημόνια δεν μπορεί να μας αφήσει ήσυχους, ούτε οι κυβερνητικές διαβεβαιώσεις για το περίφημο success story στην οικονομία μας.
Η υιοθέτηση νέων δημοσιονομικών κανόνων με στόχο μείωσης του χρέους που θα προκύπτουν από την Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους στην οποία θα προβαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα πρέπει να μας προβληματίσει σοβαρά κατά πόσο θα είναι εφικτό η επίτευξη του για την Ελληνική Οικονομία.
Η Ελλάδα μπορεί να ήταν κάτω του ορίου του 3% του ΑΕΠ σε δημοσιονομικό έλλειμμα, όμως παρουσιάζει πολύ υψηλό Χρέος.
Το Χρέος Γενικής κυβέρνησης, για το 2023 ο στόχος ήταν να διαμορφωθεί σε 357 δισ. ευρώ ή στο 160,3% του ΑΕΠ, όταν ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι στο 90% περίπου.
Η Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους στην οποία θα προβαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν γνωρίζουμε με ποια κριτήρια θα γίνεται, ποια μακροοικονομικά στοιχεία θα λαμβάνονται υπόψη και ποιες ιδιαιτερότητες κάθε χώρας.
Το κόμμα μας έχει κρούσει εγκαίρως τον κώδωνα κινδύνου προς την κυβέρνηση, ενώ ασχολούμαστε με δευτερεύοντα θέματα, θα έπρεπε ήδη να έχουμε εξασφαλίσει ρητά ότι οι ιδιαιτερότητες της χώρας μας, ότι θα λαμβάνονται υπόψη στην Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους, οι οποίες κατά τη γνώμη μας, είναι οι κάτωθι:
α. Είμαστε υποχρεωμένοι να έχουμε υψηλό αμυντικό προϋπολογισμό λόγω του κινδύνου στα ανατολικά μας σύνορα.
β. Η χώρα μας για μια δεκαετία πέρασε από μια σκληρή φάση προσαρμογής μέσω μνημονίων.
γ. Επί της ουσίας δεν μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τον υποθαλάσσιο πλούτο μας, επειδή η Τουρκία επιβουλεύεται την ΑΟΖ και την υφαλοκρηπίδα μας.
Γνωρίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πρόκειται να διαφυλάξει την άμυνα της χώρας μας, ούτε να εγγυηθεί την εκμετάλλευση του υποθαλάσσιου πλούτου μας. Τουλάχιστον ας διεκδικήσουμε σθεναρά η Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους να λαμβάνει υπόψη τις παραπάνω ιδιαιτερότητες της χώρας μας.
Μας ανησυχεί ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε πλήρη αδράνεια επί του θέματος, ασχολείται μόνο με τις Ευρωεκλογές, την στιγμή που υπάρχουν διεργασίες που μπορεί να κρύβουν δυσάρεστες εκπλήξεις για την χώρα μας.
Στον αντίποδα σε σχέση με την Ελλάδα η Πολωνία που παρουσίασε έλλειμμα άνω του 5% το 2023 και δαπάνησε το 3,9% του ΑΕΠ της στην άμυνα το ίδιο έτος, που σημαίνει ότι το έλλειμμά της που δεν σχετίζεται με την άμυνα ήταν κάτω από το όριο του 3%.
Η Πολωνία αξιώνει ρητά ότι δεν θα κινηθεί διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος σε βάρος της, κάτι που μάλλον θα το πετύχει.
Καλούμε την κυβέρνηση να βγει από το λήθαργο και να αξιώσει ότι οι ιδιαιτερότητες της χώρας μας, θα λαμβάνονται υπόψη στην Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να απομακρυνθεί η πιθανότητα ενός νέου επώδυνου μνημονίου.

Ανδρέας Βορύλλας
Βουλευτής Δυτικού Τομέα Αθηνών ΝΙΚΗ