Menu
⭸ ΕΙΣΑΓΩΓΗΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Ανδρέας Βορύλλας-Ασφυκτικός Κρατικός Προϋπολογισμός 2025: “Δημοσιονομική Στασιμότητα, Αυξανόμενο Χρέος και Κοινωνικές Ανισότητες”

Η σημερινή συνεδρίαση έχει ως θέμα την συζήτηση επί του προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025, το οποίο κατατέθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων από τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωνσταντίνο Χατζηδάκη. Πριν λίγες μέρες και με αφορμή την κύρωση της κωδικοποίησης του ΦΠΑ, βγήκε ανακοίνωση από το Υπουργείο Οικονομίας με αναφορά στο πρωτοσέλιδο […]

Η σημερινή συνεδρίαση έχει ως θέμα την συζήτηση επί του προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025, το οποίο κατατέθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων από τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωνσταντίνο Χατζηδάκη.

Πριν λίγες μέρες και με αφορμή την κύρωση της κωδικοποίησης του ΦΠΑ, βγήκε ανακοίνωση από το Υπουργείο Οικονομίας με αναφορά στο πρωτοσέλιδο θέμα της εφημερίδας «Εστία» όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι « …η κύρωση αφορά την κωδικοποίηση υφιστάμενων διατάξεων και δεν προσθέτει νέες. Συνεπώς η διάταξη που προβλέπει μειωμένο ΦΠΑ στα νησιά που φιλοξενούν όσους αιτούνται άσυλο δεν είναι νέα ρύθμιση, είναι διάταξη που ισχύει εδώ και αρκετά χρόνια …».

Πράγματι πριν τρία έτη, η παράγραφος περί μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ κατά 30% στα νησιά Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο και Χίο που τα συσχετίζει με την λειτουργία  κέντρων και δομών μεταναστών, προστέθηκε στο τότε άρθρο 21 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000) με την παράγραφο 1 του άρθρου 65 του ν. 4811/2021 (ΦΕΚ Α’ 108/26-06-2021) και ισχύει από 01/07/2021, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ιδίου άρθρου 65. 

Δηλαδή η τροποποίηση και η συσχέτιση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ κατά 30% με κέντρα και δομές μεταναστών, έγινε με Νόμο της κυβέρνησης της ΝΔ την 25 Ιουνίου 2021, με υπογραφή του τότε Υπουργού Εργασίας κ. Κωνσταντίνου Χατζηδάκη (καταθέτω απόσπασμα του ΦΕΚ με το άρθρο 65 του ν. 4811/2021)!

Για εμάς το ερώτημα μας παραμένει αναπάντητο, με ποια νομοθεσία της ΕΕ προβλέπονται μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ κατά 30%, για περιοχές με κέντρα και δομές φιλοξενίας μεταναστών και αν ναι σε ποιες περιοχές της ΕΕ εφαρμόζεται παρόμοια διάταξη. 

Θα ήθελα επίσης να αναφερθώ στην πρόσφατη δήλωση του κ. Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, όπου μεταξύ άλλων, ανάφερε τα εξής: «Συμπληρώθηκε μία εντεκάδα αποκρατικοποιήσεων από τις εκλογές του 2023, με συνολικά έσοδα υπέρ του δημοσίου που φτάνουν τα 7,8 δις ευρώ. Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να αναδείξω ότι τελικά οι στοχευμένες αποκρατικοποιήσεις λειτουργούν όχι μόνο προς όφελος των δημόσιων οικονομικών, αλλά κάνουν και τη ζωή καλύτερη για όλους τους πολίτες!».

Τα 7,8 δις ευρώ που ανάφερε ο κ. Πρωθυπουργός ως έσοδα, προέρχονται κυρίως από την αποεπένδυση του ΤΧΣ στις συστημικές τράπεζες κατά 3,5 δις ευρώ και κατά 3,2 δις ευρώ από την παραχώρηση κατά 25 έτη της Αττικής Οδού. 

Σε μια μελέτη του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, η οποία δημοσιοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2023 με θέμα «Οι αρνητικές επιπτώσεις της αποεπένδυσης του ΤΧΣ από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα», αναφέρεται ότι με βάση το ποσό της συνολικής επένδυσης 46 δις ευρώ από το ΤΧΣ, οι υπαινισσόμενες ζημίες ανέρχονται σε 42 δις ευρώ με 43 δις ευρώ (καταθέτω αντίγραφο για τα πρακτικά της Επιτροπής). 

Η προσπάθεια κυβέρνησης να παρουσιάζει την ζημιά ως κέρδος δεν πείθει κανέναν, ειδικότερα η αποεπένδυση του ΤΧΣ στις τράπεζες έγινε με ζημιά του δημοσίου άνω του 90% επί της συνολικής επένδυσης. 

Στο προοίμιο του προσχεδίου του Προϋπολογισμού 2025 αναφέρεται ότι παρά τα σημάδια ανάκαμψης, το διεθνές οικονομικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από αυξημένη αβεβαιότητα που συνδέεται με τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, τον παρατεταμένο πόλεμο στην Ουκρανία καθώς και με βραχυπρόθεσμους παράγοντες, όπως οι συσταλτικές νομισματικές πολιτικές και ο περιορισμός της δημοσιονομικής στήριξης διεθνώς μετά την πανδημία και την ενεργειακή κρίση, αλλά και με τις σημαντικές και επιταχυνόμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Ακολουθώντας τις κατευθύνσεις της Κομισιόν, όπως έκαναν και τα άλλα κράτη-μέλη, το προσχέδιο του προϋπολογισμού, έχει συνταχθεί με παραδοχή για τιμή πετρελαίου στα 80 δολάρια το βαρέλι και πληθωρισμό 2,2%. Με την επίθεση του Ιράν κατά του Ισραήλ σημειώθηκε αύξηση και οι τιμές έφτασαν την 10η Οκτωβρίου 2024 περίπου στα 79,2 δολάρια το βαρέλι το brent. 

Προς το παρόν πάντως, κυριαρχεί αβεβαιότητα σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τους προηγούμενους μήνες της κρίσης στην περιοχή, κάτι που δυστυχώς δεν φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη από την ΕΕ και την Ελληνική Κυβέρνηση.

Στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, δεν φαίνεται να έχει γίνει οποιαδήποτε προετοιμασία για το χειρότερο σενάριο ενεργειακής κρίσης, παρόμοιο με αυτό που εξελίχτηκε σε συνέχεια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Να θυμίσουμε ότι τότε οι δαπάνες εκτινάχθηκαν, καθώς όχι μόνο διογκώθηκαν τα πάγια έξοδα του Δημοσίου, αλλά χρειάστηκε να ληφθούν και αντισταθμιστικά μέτρα, κυρίως η στήριξη των νοικοκυριών μέσω της επιδότησης της τιμής του ρεύματος. Σύμφωνα με υπολογισμούς της κυβέρνησης τότε, το κόστος των μέτρων στήριξης το 2022 είχε φτάσει τα 12,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα 10 δισ. ευρώ αφορούσαν επιδοτήσεις ρεύματος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. 

Αν το Ισραήλ κτυπήσει πετρελαϊκές εγκαταστάσεις του Ιράν, τότε πιθανότατα θα κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ για την ναυσιπλοΐα. Οι ροές μέσω των Στενών του Ορμούζ το 2022 και το πρώτο εξάμηνο του 2023 αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ένα τέταρτο του συνολικού πετρελαίου που διακινείται δια θαλάσσης παγκοσμίως. Επιπλέον, περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου διήλθε επίσης από τα Στενά, σύμφωνα με το Αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας.

Στο παραπάνω εφιαλτικό σενάριο η Bank of America εκτιμά ότι το αργό πετρέλαιο θα μπορούσε να εκτιναχθεί πάνω από τα 250 δολάρια το βαρέλι. 

Αν έχουμε δυσμενείς εξελίξεις, το παρόν προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2025 καθίσταται ξεπερασμένο, οπότε και ο κρατικός προϋπολογισμός θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.  

Θα θέλαμε να σταθούμε στα στοιχεία του Χρέους, όπως τα παρουσιάζει το προσχέδιο του Προϋπολογισμού. Αναφέρονται στην παρ. 3.1.1 τα εξής: «Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 356.500 εκατ. ευρώ ή 153,7% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2024 έναντι 356.695 εκατ. ευρώ ή 161,9% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2023, παρουσιάζοντας μείωση κατά 8,2 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2023. Το 2025 το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί σε 361.400 εκατ. ευρώ ή 149,1% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2024.

Το δημόσιο χρέος προβλέπεται να μειωθεί στο 153,7% του ΑΕΠ φέτος και να υποχωρήσει περαιτέρω στο 149,1% το 2025, έναντι 152,7% και 146,3% αντιστοίχως που προέβλεπε το Πρόγραμμα Σταθερότητας. Σε απόλυτο μέγεθος, ωστόσο, εκτιμάται ότι θα ανακοπεί η καθοδική πορεία του 2023-2024 και θα αυξηθεί από 356,5 δισ. ευρώ σε 361,4 δισ. ευρώ το 2025».

Πριν λίγες μέρες δημοσιοποιήθηκε ότι Η Eurostat, κατ’ εφαρμογή του νέου πλαισίου κανόνων, μας επιβάλλει την ενσωμάτωση αναβαλλόμενων τόκων, το ύψος των οποίων εκτιμάται περίπου στα 12,5 δις ευρώ.

Να σημειώσουμε ότι η απόφαση της Eurostat είναι οριστική και κοινοποιήθηκε στις ελληνικές αρχές πριν δύο εβδομάδες, γεγονός που δεν αναφέρεται στο εν λόγω προσχέδιο. Η ενσωμάτωση των τόκων θα οδηγήσει σε αναθεώρηση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ κατά περίπου πέντε ποσοστιαίες μονάδες, από 161,9% πέρυσι σε περίπου 167%, ενώ δεν είναι ακόμα γνωστή η επίδραση για το 2024.

Τον Ιούνιο του 2024 η Eurostat ζήτησε δημοσιονομικές προσαρμογές συνολικού ύψους 29,5 δισ. ευρώ, θέτοντας θέμα για τα 17,5 δισ. ευρώ των εγγυήσεων του Δημοσίου για το σχέδιο “Ηρακλής” αλλά και για τα περίπου 12 δισ. ευρώ από τους αναβαλλόμενους τόκους του δανείου των 96 δισ. ευρώ που πήρε η Ελλάδα από τον EFSF το 2011.

Στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού αναφέρεται ότι σε απόλυτο μέγεθος, το Χρέος θα αυξηθεί από 356,5 δισ. ευρώ σε 361,4 δισ. ευρώ το 2025, δηλαδή μια αύξηση 5 δις ευρώ. 

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας έχει χτυπήσει εγκαίρως το «καμπανάκι» για να αποτραπούν ή να περιοριστούν οι κίνδυνοι. Όπως λέει, το δημόσιο χρέος πρέπει να μειώνεται όχι μόνο ως ποσοστό του ΑΕΠ, αλλά και σε απόλυτα μεγέθη.

Μακροπρόθεσμα, οι κίνδυνοι βιωσιμότητας του Χρέους παραμένουν αυξημένοι. Καθώς τα δάνεια με ευνοϊκούς όρους θα αναχρηματοδοτούνται σταδιακά με όρους αγοράς, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η έκθεση της Χώρας σε δυσμενείς διαταραχές από αυξήσεις επιτοκίων, γεγονός που προϋποθέτει τη δέσμευση μας για δημοσιονομική επαγρύπνηση.

Ο κίνδυνος να επανέλθει η Eurostat και να ζητήσει δημοσιονομικές προσαρμογές θέτοντας θέμα για τα 17,5 δισ. ευρώ των εγγυήσεων του Δημοσίου για το σχέδιο “Ηρακλής” προς της τράπεζες είναι υπαρκτός. 

Ο ίδιος κίνδυνος ελλοχεύει και για τις νέες εγγυήσεις του προγράμματος “Ηρακλής 3” που θα δοθούν για να δημιουργηθεί ο λεγόμενος πέμπτος τραπεζικός πυλώνας (Τράπεζα Αττικής-Παγκρήτια Τράπεζα), να εγγραφούν στο δημόσιο χρέος, ως δημοσιονομική προσαρμογή από την Eurostat.

Το κόμμα μας έχει εκφράσει εγκαίρως τον προβληματισμό του για το Δημόσιο Χρέος στην συζήτηση στη Βουλή για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ. 

Ενδιαφέρον έχουν τα Έσοδα, όπως τα παρουσιάζει το προσχέδιο του Προϋπολογισμού.

Η σημασία του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας για τα κρατικά έσοδα είναι σημαντική και καθοριστική, αφού διαχρονικά είναι ο πρώτος φόρος σε απόδοση προς τα κρατικά ταμεία.

Για το 2024, ενώ τα έσοδα από ΦΠΑ προϋπολογίζονταν σε 24,4 δις ευρώ, ενώ η εκτίμηση είναι πως τελικά θα ανέλθουν σε 25,3 δις ευρώ, δηλαδή σχεδόν 900 εκατ. ευρώ περισσότερα από τα αναμενόμενα. 

Στον κρατικό προϋπολογισμό του 2025, τα έσοδα από ΦΠΑ υπολογίζονται σε 26,5 δις ευρώ, δηλαδή θα είναι αυξημένα σε σχέση με τα εκτιμώμενα έσοδα του 2024 κατά 1,2 δις ευρώ.

Η κυβέρνηση υποστηρίζει πως η αύξηση των εσόδων από τον ΦΠΑ είναι αποτέλεσμα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, παραβλέποντας όμως ότι οι έμμεσοι φόροι υπεραποδίδουν έσοδα σε περιόδους ακρίβειας, πλήττοντας τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα της κοινωνίας μας.  

Τα 1,2 δις ευρώ αυξημένα έσοδα από τον ΦΠΑ που βλέπουμε στον κρατικό προϋπολογισμό του 2025, φοβόμαστε πως θα έχουν αρνητική επίπτωση στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα της κοινωνίας μας, διευρύνοντας τις οικονομικές ανισότητες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat στην προτελευταία θέση της ΕΕ των 27 βρίσκεται η Ελλάδα το 2023, όσον αφορά το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, με επίδοση στο 67% του μέσου όρου της ΕΕ, με τη Βουλγαρία να είναι η μοναδική χώρα με την χαμηλότερη επίδοση με 64%.

Στην τέταρτη χειρότερη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται η Ελλάδα όσον αφορά τον κίνδυνο φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού, που αντιμετωπίζουν οι πολίτες της, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2023. Συγκεκριμένα, παραπάνω από ένας στους τέσσερις ανθρώπους στην Ελλάδα (26%), ζουν στο όριο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού, ενώ συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση η αναλογία είναι περίπου δύο στους δέκα.

Στην Ελλάδα ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ παραμένει στο μνημονιακό επίπεδο του 24%, δηλαδή 2,4% πάνω από τον μέσο κανονικό συντελεστή ΦΠΑ της ΕΕ. 

Η κυβέρνηση απορρίπτει σθεναρά οποιαδήποτε σκέψη για τη μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ και παρότι η χώρα έχει βγει από την εποπτεία της τρόικας, επιμένει να τους διατηρεί σε μνημονιακά επίπεδα.

Η  μείωση του ΦΠΑ ήταν ένα από τα δημοσιονομικά μέτρα που χρησιμοποίησαν αρκετές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για να μετριάσουν τις επιπτώσεις των πρόσφατων οικονομικών κλυδωνισμών.  Σε μείωση ως και μηδενισμό ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα προχώρησαν η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Κύπρος και η Πολωνία.

Ενδιαφέρον έχουν και τα Έξοδα, όπως τα παρουσιάζει το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2025.

Το σύνολο των δαπανών προϋπολογίζονται σε 80,6 δις ευρώ, με μεγαλύτερη δαπάνη τις Μεταβιβάσεις ποσό 34,2 δις ευρώ. Στον πίνακα 2.1 Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης, στον Υποπίνακα «Ισοζύγιο Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης» βλέπουμε τα εξής:

Έσοδα από Ασφαλιστικές Εισφορές 27,4 δις ευρώ. 

Κοινωνικές παροχές Συντάξεις   34,6 δις ευρώ.

Κοινωνικές παροχές σε είδος        5,5 δις ευρώ.

Τα παραπάνω δείχνουν μια τεράστια τρύπα στο ασφαλιστικό μας σύστημα που χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό! Αν αθροίσουμε τις Συντάξεις με τις παροχές σε είδος (δηλαδή νοσήλια και φαρμακευτικές δαπάνες) αυτές ξεπερνάνε τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές κατά 12,7 δις ευρώ!    

Ένα υγιές ασφαλιστικό σύστημα απαιτεί τα Έσοδα από Ασφαλιστικές Εισφορές να είναι μεγαλύτερα από τις παρεχόμενες Συντάξεις και τις παροχές σε είδος.    

Η κυβέρνηση αποκρύπτει την ζοφερή πραγματικότητα που επικρατεί στο ασφαλιστικό μας σύστημα, σχεδόν δεν την παρουσιάζει, ενώ λείπουν οι σοβαρές δράσεις για την αντιμετώπιση ενός τόσο σοβαρού προβλήματος.   

Η κακή κατάσταση του ασφαλιστικού μας συστήματος οφείλεται σε τρεις λόγους: την υπογεννητικότητα – γήρανση του πληθυσμού, την εισφοροδιαφυγή και στην μη εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων των ασφαλιστικών ταμείων.  

Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, η Ελλάδα εμφανίζει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά γεννήσεων στην Ευρώπη. Το 2023, ο δείκτης γονιμότητας έφτασε μόλις το 1,3 παιδιά ανά γυναίκα, αρκετά κάτω από το απαιτούμενο επίπεδο αντικατάστασης πληθυσμού, που βρίσκεται στο 2,1. Αυτό σημαίνει ότι η φυσική αναπλήρωση του πληθυσμού είναι ανέφικτη χωρίς δραστικές αλλαγές, ενώ η σταθερή γήρανση του πληθυσμού οδηγεί σε αυξανόμενους κινδύνους για το ασφαλιστικό σύστημα και την αγορά εργασίας. Σχεδόν το 22% του πληθυσμού είναι πλέον άνω των 65 ετών, ενώ ταυτόχρονα ο ενεργός εργασιακά πληθυσμός μειώνεται σταθερά.

Οι Παρεμβάσεις αντιμετώπισης του δημογραφικού προβλήματος όπως παρουσιάζονται στην παρ. 2.3.2 του προσχεδίου είναι άτολμες και αποκαρδιωτικές, το συνολικό κόστος των 416 εκατ. ευρώ δεν είναι ικανό να φέρει εμφανή αποτελέσματα.

Είναι ντροπή εδώ και δεκαετίες ότι τα ασφαλιστικά ταμεία δεν καλύπτουν τα έξοδα γέννησης ενός παιδιού. Ένα ζευγάρι που αποκτά παιδί την ημέρα αποχώρησης από το μαιευτήριο, θα περάσει πρώτα από το λογιστήριο για να εξοφλήσει τα νοσήλια των μερικών χιλιάδων ευρώ, εκείνη την στιγμή το κράτος μας είναι ο μεγάλος απών!    

Όσον αφορά τα περιουσιακά στοιχεία των ασφαλιστικών ταμείων, η εκμετάλλευσή τους είναι σε χαμηλά επίπεδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το κτίριο του πρώην Ταμείου Ασφαλίσεως Εμπόρων στην οδό Βουλής στο Σύνταγμα, παραμένει κλειστό εδώ και δεκαετίες, μόλις 500 μέτρα από τη Βουλή των Ελλήνων!  

Μεγάλη πληγή για την κοινωνική ασφάλιση αποτελεί η εισφοροδιαφυγή, καθώς η έλλειψη ή η υπολειτουργία μηχανισμών ελέγχων στα ασφαλιστικά ταμεία διαιωνίζει το πρόβλημα, καθιστώντας ατελέσφορα οποιαδήποτε μέτρα για την εξυγίανση του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης.

Στις παρεμβάσεις αντιμετώπισης του στεγαστικού προβλήματος που παρουσιάζονται στην παρ. 2.3.3, θα θέλαμε να προστεθούν επιπλέον δράσεις όπως:

  • Δεδομένου ότι 400 χιλ. ακίνητα παραμένουν κλειστά λόγω χρεών και είναι ιδιοκτησίας εταιριών διαχείρισης πιστώσεων δηλαδή των funds και των τραπεζών, προτείνουμε την επιβολή ετήσιου τέλους επί κενών κατοικιών, στις παραπάνω εταιρείες.
  • Λόγω της μεγάλης αύξησης του κόστους κατασκευής, προτείνουμε για ορισμένα βασικά οικοδομικά υλικά ο συντελεστής ΦΠΑ να μειωθεί στο 13% έστω και προσωρινά, για μια τριετία. 
  • Να δημιουργηθεί ένας αποτελεσματικός φορέας στεγαστικής πολιτικής, ο οποίος να έχει υπό την εποπτεία του όλα τα θέματα στέγασης. Να συλλέγει δεδομένα, να μελετά, να σχεδιάζει, υλοποιεί εν μέρει και να παρακολουθεί βραχυπρόθεσμα μέτρα και μέσο-μακροπρόθεσμες πολιτικές.

Όσον αφορά τις παρεμβάσεις για τις φυσικές καταστροφές, όπως παρουσιάζονται στην παρ. 2.3.4 του προσχεδίου, ακόμα και σήμερα δεν γνωρίζουμε το κόστος των φυσικών καταστροφών που προκάλεσε η πλημμύρα “Daniel” στη Θεσσαλία.

Ενώ αναφέρεται ότι χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ και το Ταμείο Ανάκαμψης έργα υποδομών στη Θεσσαλία σχετιζόμενα με το οδικό δίκτυο και τον σιδηρόδρομο, ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, ενώ προβλέπεται νέο πρόγραμμα έργων ορεινής υδρονομίας, με προϋπολογισμό ύψους 200 εκατ. ευρώ, δεν προβλέπονται έργα για την Λίμνη Κάρλα και τις γύρω περιοχές, όπως η διάνοιξη σήραγγας προς το Αιγαίο για την γρήγορη άντληση των υδάτων.    

Στο προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025, η κυβέρνηση εξακολουθεί να έχει στο επίκεντρο της πολιτικής της την αύξηση των έμμεσων φόρων, παρόλο που αυτή η πολιτική δρα καταστροφικά για τα χαμηλά εισοδήματα. 

Η οικονομία της Ελλάδας συνεχίζει να μεγεθύνεται σε ετήσια βάση για δωδέκατο συνεχόμενο τρίμηνο, βασιζόμενη στην ισχυρή συμβολή των επενδύσεων και της ιδιωτικής κατανάλωσης, ενώ αρνητικά επέδρασαν οι καθαρές εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. 

Στην πραγματικότητα έχουμε να κάνουμε με ένα σχέδιο προϋπολογισμού απλής λογιστικής διαχείρισης, που προσπαθεί να ανταποκριθεί κατά βάση στους στόχους του συμφώνου σταθερότητας, δηλαδή να μην αποκλίνει η χώρα από τους δημοσιονομικούς της στόχους.

Το κόμμα μας υποστηρίζει ότι ο πρωταρχικός στόχος του σχεδίου προϋπολογισμού θα πρέπει να είναι η οικονομική ανάπτυξη, με αύξηση του πραγματικού πλούτου της χώρας μας, μέσω μαζικών επενδύσεων στις ΑΠΕ, στα δίκτυα ενέργειας και στην εκμετάλλευση των θαλάσσιων κοιτασμάτων φυσικού αερίου και πετρελαίου στην ΑΟΖ μας.

Θα πρέπει να αναλάβει δράσεις, αίροντας κάθε εμπόδιο και βοηθώντας στην υλοποίηση των επενδυτικών τους σχεδίων. Εν κατακλείδι, χρειάζονται σοβαρές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, ώστε να μπορέσει η Ελλάδα να πάρει την θέση που της αξίζει στον παγκόσμιο επενδυτικό χάρτη.