Επιτροπή Απολογισμού, Η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Το κόμμα μας υποστηρίζει ότι το Κράτος μας θα πρέπει να καταρτίζει αξιόπιστες οικονομικές καταστάσεις που θα παρουσιάζουν τη πραγματική χρηματοοικονομική κατάσταση της χώρας, χωρίς ουσιαστικά ευρήματα από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στον Ισολογισμό του 2022, στα Περιουσιακά Στοιχεία το σύνολο ανέρχεται σε 71,2 δις ευρώ, το σύνολο των Υποχρεώσεων 425,5 δις ευρώ και το σύνολο […]
Το κόμμα μας υποστηρίζει ότι το Κράτος μας θα πρέπει να καταρτίζει αξιόπιστες οικονομικές καταστάσεις που θα παρουσιάζουν τη πραγματική χρηματοοικονομική κατάσταση της χώρας, χωρίς ουσιαστικά ευρήματα από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στον Ισολογισμό του 2022, στα Περιουσιακά Στοιχεία το σύνολο ανέρχεται σε 71,2 δις ευρώ, το σύνολο των Υποχρεώσεων 425,5 δις ευρώ και το σύνολο της Καθαρής Θέσης σε ΜΕΙΟΝ 354,3 δις ευρώ. Σε σχέση με την προηγούμενη χρήση του 2021, παρατηρούμε χειροτέρευση της Καθαρής Θέσης κατά 2,1 δις ευρώ.
Σύμφωνα με την Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο Ισολογισμός του 2022 παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις, αφού δεν περιλαμβάνονται τα πάγια περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, ενώ δεν υπολογίζονται προβλέψεις. Αυτές οι ελλείψεις είναι σοβαρές οπότε κατά την γνώμη μας η αξιοπιστία του Ισολογισμού είναι περιορισμένη.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει επανειλημμένα επισημάνει την αναγκαιότητα δημιουργίας μηχανισμού συνολικής καταγραφής όλων των ενσώματων και άυλων πάγιων στοιχείων της Κεντρικής Διοίκησης με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας, την πληρότητα της Κατάστασης Χρηματοοικονομικής Θέσης, την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης μέσω αυτής χρηματοοικονομικής πληροφόρησης και την προστασία και διαφύλαξη της δημόσιας περιουσίας.
Για το οικονομικό έτος 2022 διαπιστώθηκε για μια ακόμη φορά ότι δεν υφίσταται τέτοιος μηχανισμός συστηματικής αναγνώρισης, αποτίμησης και καταγραφής όλων των ενσώματων και άυλων πάγιων στοιχείων της Κεντρικής Διοίκησης.
Δηλαδή κρατικές ιδιοκτησίες σε εδαφικές εκτάσεις, ακίνητα, νησιά και νησίδες, δάση, έργα υποδομών, αρχαιολογικοί χώροι, θαλάσσιες ζώνες, μεταλλευτικές ζώνες, πάσης φύσεως οχήματα, τεχνικός εξοπλισμός, στρατιωτικός εξοπλισμός, άυλα δικαιώματα χρήσης απουσιάζουν από τον Ισολογισμό, σαν να είναι αγνώστου ιδιοκτήτη.
Το παραπάνω αποτελεί ομολογία ότι τα πάγια περιουσιακά στοιχεία δεν έχουν απογραφεί σε ένα ενιαίο δημόσιο μητρώο παγίων, δεν έχει αποτιμηθεί η εύλογη αξία τους, δεν ελέγχονται για απαξιώσεις και καταστροφές ούτε αποσβένονται σε ετήσια βάση.
Μετά από δεκαετίες το γεγονός και μόνο ότι το κράτος μας δεν έχει καταφέρει να καταγράψει την ακίνητη και κινητή περιουσία του, εγείρει ερωτηματικά για ποιους λόγους συμβαίνει αυτό, αν η δημόσια περιουσία προστατεύεται επαρκώς από καταπατήσεις, κλοπές και φθορές. Ας παραδεχτούμε ότι είναι και μια διαχρονική αποτυχία του δημοσίου τομέα και του πολιτικού μας συστήματος.
Οπότε η πληροφόρηση που λαμβάνουμε διαβάζοντας τις οικονομικές καταστάσεις έτους 2022 είναι πως το κράτος μας δεν γνωρίζει την πάγια περιουσία του, δεδομένου ότι το σχετικό κονδύλι είναι Μηδέν!
Η δεύτερη σοβαρή έλλειψη, είναι ότι δεν αναγνωρίζονται στον Ισολογισμό προβλέψεις για χρηματοοικονομικούς κινδύνους, καθώς δεν έχει καταρτιστεί λογιστικό σύστημα παρακολούθησής των σχετικών ζημιών και υποχρεώσεων.
Κατά την περίοδο αναφοράς δεν προέκυψε ότι έχουν καταρτισθεί μητρώα παρακολούθησης ζημιών και υποχρεώσεων και συνεπώς, δεν έχουν υπολογισθεί και αναγνωρισθεί τυχόν προβλέψεις από καταπτώσεις εγγυήσεων ή δικαστικές διεκδικήσεις τρίτων.
Συναφώς, στο Προσάρτημα των Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων δεν περιέχεται οποιαδήποτε γνωστοποίηση ενδεχόμενων υποχρεώσεων της Κεντρικής Διοίκησης.
Το ανεξόφλητο υπόλοιπο των δανείων που έχουν δοθεί με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου ανήλθε την 31η.12.2022 σε 27,68 δις ευρώ. Ειδικά οι εγγυήσεις που χορηγήθηκαν σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων στο πλαίσιο του προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ» ανήλθαν κατά την ίδια ημερομηνία σε 17,91 δις ευρώ. Για τα ποσά αυτά δεν αναγνωρίστηκαν προβλέψεις για καταπτώσεις εγγυήσεων ούτε υπάρχει σαφής ισχυρισμός της Κεντρικής Διοίκησης περί της ανυπαρξίας κινδύνου κατάπτωσης έστω μέρους των εγγυήσεων αυτών.
Η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ Α.Ε.), της οποίας μέτοχος σε ποσοστό 100% είναι το Ελληνικό Δημόσιο, εκκρεμούν σε βάρος της Διαιτητικές Αποφάσεις επί αγωγών της εταιρείας ΑΤΤΙΚΟΣ ΗΛΙΟΣ Α.Ε. για επιδικασθέντα ποσά συνολικού ύψους 573 εκατ. ευρώ περίπου, χωρίς τους αναλογούντες τόκους. Δεν προκύπτει ότι έχουν αξιολογηθεί από την Κεντρική Διοίκηση τυχόν ενδεχόμενες υποχρεώσεις των ως άνω δικαστικών διεκδικήσεων, ούτε υπάρχει εκτίμηση ότι από την ανωτέρω αιτία δεν μπορεί να προκύψει οποιαδήποτε υποχρέωση για το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς στο Προσάρτημα δεν περιέχεται κάποια σχετική γνωστοποίηση.
Κατά τη γνώμη μας, προβλέψεις για έκτακτους κινδύνους θα πρέπει να γίνονται σε ετήσια βάση και για ενδεχόμενες ζημιές λόγω της κλιματικής αλλαγής. Είδαμε πριν λίγες μέρες τις καταστροφές από τις πλημμύρες που βίωσε η Ισπανία και ειδικά η περιοχή της Βαλένθιας.
Τέλος, στο Συμπέρασμά του το Ελεγκτικό Συνέδριο συστήνει την ανάληψη των κατάλληλων δράσεων επίσπευσης της Λογιστικής Μεταρρύθμισης, ώστε να διασφαλισθεί η τήρηση της 1.1.2025 ως ημερομηνίας όπου η Κεντρική Διοίκηση θα έχει υιοθετήσει και θα εφαρμόζει πλήρως το νέο λογιστικό πλαίσιο (π.δ. 54/2018).
Και επειδή πλησιάζουμε στο τέλος του έτους, θα θέλαμε να ρωτήσουμε την Κυβέρνηση αν από 1.1.2025 η Κεντρική Διοίκηση θα έχει υιοθετήσει και θα εφαρμόζει πλήρως το νέο λογιστικό πλαίσιο, όπως συστήνει το Ελεγκτικό Συνέδριο.