Menu
⭸ ΕΙΣΑΓΩΓΗΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Υπερταμείο και Ελληνικό Κρατικό Επενδυτικό Ταμείο: Η Αναδιάρθρωση που επιθυμεί η κυβέρνηση της ΝΔ, με διατήρηση της εξάρτησης από τους πιστωτές μας!  

Αυτές τις μέρες η κυβέρνηση με νομοσχέδιο της επιδιώκει την Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, γνωστό ως και Υπερταμείο και των θυγατρικών του. Ο κ. Γρηγόρης Δημητριάδης ανάφερε ότι δίνεται η ευκαιρία το Υπερταμείο να μετεξελιχθεί σε ένα δημόσιο επενδυτικό ταμείο, σαν αυτά που έχουν οι Ισπανοί, οι Πορτογάλοι, οι Γάλλοι. Εμείς θα […]

Αυτές τις μέρες η κυβέρνηση με νομοσχέδιο της επιδιώκει την Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, γνωστό ως και Υπερταμείο και των θυγατρικών του.

Ο κ. Γρηγόρης Δημητριάδης ανάφερε ότι δίνεται η ευκαιρία το Υπερταμείο να μετεξελιχθεί σε ένα δημόσιο επενδυτικό ταμείο, σαν αυτά που έχουν οι Ισπανοί, οι Πορτογάλοι, οι Γάλλοι.

Εμείς θα συμφωνήσουμε ότι θα έπρεπε η χώρα μας να έχει κάνει από μόνη της το Υπερταμείο, έτσι ώστε να βοηθήσει σαν ένας μοχλός ανάπτυξης της χώρας.

Όμως για να συμβεί αυτό, θα έπρεπε το Υπερταμείο να έχει μια πραγματικά ανεξάρτητη διοίκηση από τους πιστωτές μας, να έχει εθνική επενδυτική πολιτική που να μην χρειάζεται έγκριση από άλλους οργανισμούς και θεσμούς.

Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά με τα δημόσια επενδυτικά ταμεία των άλλων χωρών και δεν θα αλλάξει όσο το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο ελέγχεται από τους πιστωτές μας.

Η σύγκριση με τα κρατικά επενδυτικά ταμεία άλλων ευρωπαϊκών χωρών, αναδεικνύει ότι το υπό σύσταση Ελληνικό κρατικό επενδυτικό ταμείο επί της ουσίας δεν έχει σαφή στόχευση σε κάποιο τομέα της οικονομίας μας.

Μια άριστη επιλογή για το Ελληνικό επενδυτικό ταμείο θα ήταν η επένδυση στο Γάλλιο, την πρώτη ύλη που ψάχνει όλος ο πλανήτης βρίσκεται σε αφθονία στην Ελλάδα. Το Γάλλιο είναι μία απαραίτητη πρώτη ύλη για την επικοινωνία των δικτύων 5G, για την κατασκευή φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, για την παραγωγή μικροτσιπ, για την κατασκευή ραντάρ αλλά και κρίσιμης αμυντικής τεχνολογίας τελευταίας γενιάς.

 Στο νομοσχέδιο με το οποίο προβλέπεται η απορρόφηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας.

Κατά την κυβέρνηση, ο ρόλος του Υπερταμείου αλλάζει σημαντικά και γίνεται περισσότερο αναπτυξιακός. Με αυτή την πολιτική, θα περιμέναμε να δούμε και την απορρόφηση και της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Α.Ε. από το Υπερταμείο.

Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνεται στο παρόν νομοσχέδιο, αν και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Α.Ε. διαθέτει τον κύριο όγκο ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, καθώς και έμπειρο προσωπικό και στελέχη που σίγουρα θα μπορούσαν να ενισχύσουν την αναδιάρθρωση του Υπερταμείου.

Φοβόμαστε ότι πίσω από την μη απορρόφηση της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Α.Ε., κρύβονταιεπιζήμιες διαμάχες για το Ελληνικό Δημόσιο, όπως η περίπτωση της πολυετούς δικαστικής διαμάχης του ομίλου Μαντωνανάκη με την ΕΤΑΔ.

Η εταιρεία του Παντελή Μαντωνανάκη Αττικός Ήλιος, η οποία ανέλαβε την επένδυση στο Λαγονήσι πριν από περίπου 24 χρόνια, έχει ήδη κερδίσει περίπου 630 εκ.ευρώ σε διεκδικήσεις έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, μετά από οκτώ αποφάσεις του διαιτητικού δικαστηρίου. Η κυβέρνηση εναγωνίως προσπαθεί τους τελευταίους μήνες να πετύχει μια συμβιβαστική λύση μεταξύ ΕΤΑΔ, τραπεζών και της εταιρείας Αττικός Ήλιος, προκειμένου να αποκρύψει ποσό περίπου 700 εκατ. ευρώ, όσο είναι δηλαδή το ποσό που χρωστάει σήμερα η ΕΤΑΔ στην εταιρεία του Μαντωνανάκη.

 Σύμφωνα με την κυβέρνηση, στόχος είναι να υιοθετηθεί το Μοντέλο της ΔΕΗ στις δημόσιες επιχειρήσεις του Υπερταμείου για καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Αφορά τις εξής εταιρείες:

• Ελληνικά Ταχυδρομεία και τη θυγατρική ΕΛΤΑ Courier,

• Όμιλος ΟΑΣΑ Συγκοινωνίες Αθηνών (ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές Οδικές Συγκοινωνίες – ΟΣΥ και Σταθερές Συγκοινωνίες – ΣΤΑΣΥ,

• ΓΑΙΑΟΣΕ

• ΔΕΘ-Helexpo

• Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ)

• Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ)

• Ελληνικές Αλυκές

• Ανώνυμος Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ)

Διαβάζοντας και μόνο τον κατάλογο των εταιρειών γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι πρόκειται για εντελώς διαφορετικές περιπτώσεις μεταξύ τους, δημόσιες επιχειρήσεις όπου παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα για δεκαετίες λόγω της κακής διαχείρισης και της κρατικής αδιαφορίας, άρα η εφαρμογή του μοντέλου ΔΕΗ δεν θα είναι ούτε εύκολη υπόθεση ούτε θα είναιεφαρμόσιμη σε αρκετές περιπτώσεις.  

Η ΔΕΗ η οποία αποτελεί το επιθυμητό μοντέλο για την κυβέρνηση, είναι μια ανώνυμη εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με το Ελληνικό Δημόσιο να κατέχει το μειοψηφικό ποσοστό 34%.

Η σύγκριση με το μοντέλο της ΔΕΗ, επιβάλλει η κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει με την αναδιάρθρωση των παραπάνω δημόσιων επιχειρήσεων, ποιος είναι ο τελικός στόχος ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς τους. Δηλαδή αν στα πλάνα της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η μετοχοποίηση τους με την είσοδο τους στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ή η είσοδος στρατηγικού επενδυτή ή κάποιου fund ή οποιαδήποτε άλλη μορφή ιδιωτικοποίησης τους.

Το κόμμα μας είναι αντίθετο στην πώληση δημόσιας περιουσίας, διότι αφενός η πώληση δημόσιας περιουσίας δεν αποφέρει πραγματικά οφέλη, δεδομένου ότι το τίμημα αποπληρώνει δημόσιο χρέος μέσω του Υπερταμείου και αφετέρου οι αποεπενδύσεις σε αρκετές περιπτώσεις γίνεται σε βάρος του Δημοσίου και με τεράστιες ζημιές, χαρακτηριστικό παράδειγμα οιαποεπενδύσεις από τις συστημικές τράπεζες.    

 

Το κόμμα μας υποστηρίζει ότι η Αναδιάρθρωση του Υπερταμείου θα έπρεπε να έχει ως βασική προτεραιότητα την αύξηση του ποσοστού που δίνεται για αναπτυξιακούς σκοπούς με ταυτόχρονη μείωση του ποσοστού των εισπράξεων που δίνονται στους πιστωτές μας για την μείωση του Χρέους.

Και τέλος το σημαντικότερο, Υπερταμείο και Ελληνικό Κρατικό Επενδυτικό Ταμείο θα πρέπει να λειτουργούν εντελώς ανεξάρτητα από τις επιδιώξεις των πιστωτών μας.

Του Ανδρέα Βορύλλα,

Βουλευτή Δυτικού Τομέα Αθηνών ΝΙΚΗ