Menu
⭸ ΕΙΣΑΓΩΓΗΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Με την βούλα της Κυβέρνησης ΝΔ: Μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά μόνο αν έχουν κέντρα και δομές φιλοξενίας μεταναστών!

Η κυβέρνηση πριν λίγες μέρες προχώρησε στην κύρωση του Κώδικα νομοθεσίας που αφορά στον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας.  Μέχρι εδώ όλα καλά, όλοι συμφωνούμε με την κωδικοποίηση του Κώδικα νομοθεσίας που αφορά τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας, είναι κάτι που έπρεπε να έχει γίνει προ πολλού προκειμένου να διορθωθούν και να επικαιροποιηθούν ορισμένες προβληματικές και ξεπερασμένες διατάξεις. […]

Η κυβέρνηση πριν λίγες μέρες προχώρησε στην κύρωση του Κώδικα νομοθεσίας που αφορά στον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας. 

Μέχρι εδώ όλα καλά, όλοι συμφωνούμε με την κωδικοποίηση του Κώδικα νομοθεσίας που αφορά τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας, είναι κάτι που έπρεπε να έχει γίνει προ πολλού προκειμένου να διορθωθούν και να επικαιροποιηθούν ορισμένες προβληματικές και ξεπερασμένες διατάξεις.

Και φτάνουμε στην παρ. 4 του άρθρου 26 του Κώδικα, η οποία ορίζει τα εξής: «4. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, είναι δυνατή η μείωση κατά τριάντα τοις εκατό (30%) των συντελεστών του ΦΠΑ για τα νησιά Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο και Χίο, εφόσον: α) έχουν συσταθεί και λειτουργούν εντός της περιφέρειάς τους κέντρα και δομές της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4375/2016 (Α΄ 51), όπως αυτό προκύπτει από σχετική βεβαίωση, που εκδίδεται από την Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου …». 

Είναι ταπεινωτικό, προσβλητικό και απαράδεκτο για τους Έλληνες που διαβιούν στα ακριτικά νησιά μας, να συσχετίζεται η εφαρμογή μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ κατά 30% με την ύπαρξη διαφόρων κέντρων και δομών φιλοξενίας λαθρομεταναστών και προσφύγων!     

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 101 του Συντάγματος μας, «Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους». Οπότε η ύπαρξη μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ δικαιολογείται μόνο από τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών μας ως την γεωγραφική τους θέση, την απομόνωση από την ηπειρωτική χώρα και τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί στην ανάπτυξή τους. 

Η συσχέτιση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ με την ύπαρξη κέντρων και δομών φιλοξενίας λαθρομεταναστών και προσφύγων και αντίκειται κατά την γνώμη μας στο σκεπτικό της παρ. 4 του άρθρου 101 του Συντάγματος μας.

Επίσης να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με την Οδηγία 2006/112/ΕΚ, στο άρθρο 104 παρ. 2 αναφέρεται ότι:  «Η Ελλάδα μπορεί να εφαρμόζει στους νομούς Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσου και Κυκλάδων και στα νησιά της Θάσου, των Βόρειων Σποράδων, της Σαμοθράκης και της Σκύρου συντελεστές έως 30 % χαμηλότερους από τους αντίστοιχους συντελεστές που εφαρμόζονται στην ηπειρωτική Ελλάδα».

Με την παρούσα κωδικοποίηση και εναρμόνιση με το δίκαιο της ΕΕ, θα πρέπει η κυβέρνηση να προσπαθήσει να επαναφέρει τα οριζόμενα στο άρθρο 104 παρ. 2 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ αν όχι στο σύνολο τους, στα περισσότερα νησιά του Αιγαίου, δικαίωμα που αν και προβλέπεται, δυστυχώς απεμπολήσαμε τα χρόνια των μνημονίων.

Επίσης πολύ σημαντικό θεωρούμε ότι στο δίκαιο της ΕΕ, δεν εντοπίζεται καμιά Οδηγία και Κανονισμός που να συσχετίζει την ύπαρξη μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε μια περιφέρεια, με την ύπαρξη κέντρων και δομών φιλοξενίας λαθρομεταναστών και προσφύγων, επομένως η εν λόγω διάταξη μάλλον κατά τη γνώμη μας αντίκειται στο δίκαιο της ΕΕ, είναι καθαρά μια λανθασμένη επινόηση της κυβέρνησης της ΝΔ.  

Αν και στο Υπουργείο Οικονομίας έβγαλαν ανακοίνωση ότι η διάταξη ισχύει εδώ και χρόνια, η πρώτη εφαρμογή έγινε πριν τρία έτη! Συγκεκριμένα η παράγραφος περί μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ κατά 30% στα νησιά Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο και Χίο που τα συσχετίζει με την λειτουργία  κέντρων και δομών μεταναστών, προστέθηκε στο τότε άρθρο 21 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000) με την παράγραφο 1 του άρθρου 65 του ν. 4811/2021 (ΦΕΚ Α’ 108/26-06-2021) και ισχύει από 01/07/2021, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ιδίου άρθρου 65. 

Δηλαδή η τροποποίηση και η συσχέτιση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ κατά 30% με κέντρα και δομές μεταναστών, έγινε με Νόμο της κυβέρνησης της ΝΔ την 25 Ιουνίου 2021, με υπογραφή όλης της κυβέρνησης και του τότε Υπουργού Εργασίας κ. Κωνσταντίνου Χατζηδάκη.

Ένα άλλο ζήτημα είναι η εφαρμογή του mydata και τα μεγάλα προβλήματα που έχει δημιουργήσει στις επιχειρήσεις και στους λογιστές.

Πιστεύουμε ότι θα πρέπει το οικονομικό επιτελείο να προβεί στην άμεση επίλυση όλων των προβλημάτων, που υπάρχουν στην πλατφόρμα myDATA και δημιουργούν προβλήματα στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων και των λογιστηρίων και έπειτα να υιοθετήσει λύσεις «κλειδώματος», που ενδεχομένως να αντιβαίνουν τις βασικές αρχές της Οδηγίας 2006/112 της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Οδηγία 2006/112 της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Κεφάλαιο 5 και στα άρθρα 250 ως 261, δεν προβλέπει την δυνατότητα προ-συμπλήρωσης και «κλειδώματος» των Δηλώσεων ΦΠΑ από τις φορολογικές αρχές. Ειδικότερα το άρθρο 250, παρ. 1 αναφέρει ότι, «Κάθε υποκείμενος στον φόρο οφείλει να υποβάλλει δήλωση ΦΠΑ που να περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα δεδομένα για την εξακρίβωση του ποσού του φόρου που έχει καταστεί απαιτητός …..».  

Επομένως οι περιοδικές δηλώσεις του ΦΠΑ συμπληρώνεται ελεύθερα από τον υπόχρεο, χωρίς οποιονδήποτε περιορισμό από την φορολογική διοίκηση, σύμφωνα με την εν λόγω διάταξη της Οδηγίας 2006/112. Ενδεχομένως κατά την γνώμη μας, η πρακτική «κλειδώματος» των δηλώσεων ΦΠΑ να αντίκειται με την νομοθεσία της ΕΕ.    

Τα δύο παραπάνω ζητήματα δείχνουν πως η κωδικοποίηση νομοθεσίας που αφορά στον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας παρουσιάζει ελαττώματα, έγινε με αποκλίσεις από την κοινοτική νομοθεσία και ανάλογα με τις επιδιώξεις της κυβέρνησης. 

Του Ανδρέα Βορύλλα

Βουλευτής Δυτικού Τομέα Αθηνών – ΝΙΚΗ