Το Ελεγκτικό Συνέδριο εντοπίζει Λάθη και Ελλείψεις στουw ισολογισμούς και στους απολογισμούς
Καλούμαστε σε συζήτηση περί της Κύρωσης του Απολογισμού του Κράτους για το οικονομικό έτος 2022 και την Κύρωση του Ισολογισμού και των λοιπών Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Κεντρικής Διοίκησης, περιόδου αναφοράς 1/1/2022 έως 31/12/2022. Το κόμμα μας υποστηρίζει ότι το Κράτος μας θα πρέπει να καταρτίζει αξιόπιστες οικονομικές καταστάσεις που θα παρουσιάζουν τη πραγματική χρηματοοικονομική κατάσταση […]
Καλούμαστε σε συζήτηση περί της Κύρωσης του Απολογισμού του Κράτους για το οικονομικό έτος 2022 και την Κύρωση του Ισολογισμού και των λοιπών Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Κεντρικής Διοίκησης, περιόδου αναφοράς 1/1/2022 έως 31/12/2022.
Το κόμμα μας υποστηρίζει ότι το Κράτος μας θα πρέπει να καταρτίζει αξιόπιστες οικονομικές καταστάσεις που θα παρουσιάζουν τη πραγματική χρηματοοικονομική κατάσταση της χώρας, χωρίς ουσιαστικά ευρήματα από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στον Ισολογισμό του 2022, στα Περιουσιακά Στοιχεία το σύνολο ανέρχεται σε 71,2 δις ευρώ, το σύνολο των Υποχρεώσεων 425,5 δις ευρώ και το σύνολο της Καθαρής Θέσης σε ΜΕΙΟΝ 354,3 δις ευρώ. Σε σχέση με την προηγούμενη χρήση του 2021, παρατηρούμε χειροτέρευση της Καθαρής Θέσης κατά 2,1 δις ευρώ.
Σύμφωνα με την Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο Ισολογισμός του 2022 παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις, αφού δεν περιλαμβάνονται τα πάγια περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, ενώ δεν υπολογίζονται προβλέψεις. Αυτές οι ελλείψεις είναι σοβαρές οπότε κατά την γνώμη μας η αξιοπιστία του Ισολογισμού είναι περιορισμένη.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει επανειλημμένα επισημάνει την αναγκαιότητα δημιουργίας μηχανισμού συνολικής καταγραφής όλων των ενσώματων και άυλων πάγιων στοιχείων της Κεντρικής Διοίκησης με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας, την πληρότητα της Κατάστασης Χρηματοοικονομικής Θέσης, την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης μέσω αυτής χρηματοοικονομικής πληροφόρησης και την προστασία και διαφύλαξη της δημόσιας περιουσίας.
Για το οικονομικό έτος 2022 διαπιστώθηκε για μια ακόμη φορά ότι δεν υφίσταται τέτοιος μηχανισμός συστηματικής αναγνώρισης, αποτίμησης και καταγραφής όλων των ενσώματων και άυλων πάγιων στοιχείων της Κεντρικής Διοίκησης.
Δηλαδή κρατικές ιδιοκτησίες σε εδαφικές εκτάσεις, ακίνητα, νησιά και νησίδες, δάση, έργα υποδομών, αρχαιολογικοί χώροι, θαλάσσιες ζώνες, μεταλλευτικές ζώνες, πάσης φύσεως οχήματα, τεχνικός εξοπλισμός, στρατιωτικός εξοπλισμός, άυλα δικαιώματα χρήσης απουσιάζουν από τον Ισολογισμό, σαν να είναι αγνώστου ιδιοκτήτη.
Το παραπάνω αποτελεί ομολογία ότι τα πάγια περιουσιακά στοιχεία δεν έχουν απογραφεί σε ένα ενιαίο δημόσιο μητρώο παγίων, δεν έχει αποτιμηθεί η εύλογη αξία τους, δεν ελέγχονται για απαξιώσεις και καταστροφές ούτε αποσβένονται σε ετήσια βάση.
Μετά από δεκαετίες το γεγονός και μόνο ότι το κράτος μας δεν έχει καταφέρει να καταγράψει την ακίνητη και κινητή περιουσία του, εγείρει ερωτηματικά για ποιους λόγους συμβαίνει αυτό, αν η δημόσια περιουσία προστατεύεται επαρκώς από καταπατήσεις, κλοπές και φθορές. Ας παραδεχτούμε ότι είναι και μια διαχρονική αποτυχία του δημοσίου τομέα και του πολιτικού μας συστήματος.
Οπότε η πληροφόρηση που λαμβάνουμε διαβάζοντας τις οικονομικές καταστάσεις έτους 2022 είναι πως το κράτος μας δεν γνωρίζει την πάγια περιουσία του, δεδομένου ότι το σχετικό κονδύλι είναι Μηδέν!
Η δεύτερη σοβαρή έλλειψη, είναι ότι δεν αναγνωρίζονται στον Ισολογισμό προβλέψεις για χρηματοοικονομικούς κινδύνους, καθώς δεν έχει καταρτιστεί λογιστικό σύστημα παρακολούθησής των σχετικών ζημιών και υποχρεώσεων.
Κατά την περίοδο αναφοράς δεν προέκυψε ότι έχουν καταρτισθεί μητρώα παρακολούθησης ζημιών και υποχρεώσεων και συνεπώς, δεν έχουν υπολογισθεί και αναγνωρισθεί τυχόν προβλέψεις από καταπτώσεις εγγυήσεων ή δικαστικές διεκδικήσεις τρίτων.
Συναφώς, στο Προσάρτημα των Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων δεν περιέχεται οποιαδήποτε γνωστοποίηση ενδεχόμενων υποχρεώσεων της Κεντρικής Διοίκησης.
Το ανεξόφλητο υπόλοιπο των δανείων που έχουν δοθεί με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου ανήλθε την 31η.12.2022 σε 27,68 δις ευρώ. Ειδικά οι εγγυήσεις που χορηγήθηκαν σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων στο πλαίσιο του προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ» ανήλθαν κατά την ίδια ημερομηνία σε 17,91 δις ευρώ. Για τα ποσά αυτά δεν αναγνωρίστηκαν προβλέψεις για καταπτώσεις εγγυήσεων ούτε υπάρχει σαφής ισχυρισμός της Κεντρικής Διοίκησης περί της ανυπαρξίας κινδύνου κατάπτωσης έστω μέρους των εγγυήσεων αυτών.
Η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ Α.Ε.) μέσω της αναρροφούμενης ΕΤΑΔ Α.Ε., της οποίας μέτοχος σε ποσοστό 100% είναι το Ελληνικό Δημόσιο, εκκρεμούν σε βάρος της Διαιτητικές Αποφάσεις επί αγωγών της εταιρείας ΑΤΤΙΚΟΣ ΗΛΙΟΣ Α.Ε. για επιδικασθέντα ποσά συνολικού ύψους 573 εκατ. ευρώ περίπου, χωρίς τους αναλογούντες τόκους. Δεν προκύπτει ότι έχουν αξιολογηθεί από την Κεντρική Διοίκηση τυχόν ενδεχόμενες υποχρεώσεις των ως άνω δικαστικών διεκδικήσεων, ούτε υπάρχει εκτίμηση ότι από την ανωτέρω αιτία δεν μπορεί να προκύψει οποιαδήποτε υποχρέωση για το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς στο Προσάρτημα δεν περιέχεται κάποια σχετική γνωστοποίηση.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να καταθέσω στα πρακτικά της Βουλής, μερικά αντίγραφα Εκθέσεων Ενισχυμένης Επιτήρησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2020 και 2021, όπου ξεκάθαρα αναφέρονται στην νομική υπόθεση της εταιρείας ΑΤΤΙΚΟΣ ΗΛΙΟΣ Α.Ε. και την δικαίωσή της με Διαιτητικές Αποφάσεις. Η υποχρέωση του Δημοσίου δεν μπορεί να κρύβεται άλλο, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι γνωστή, ενώ με τους τόκους ξεπερνά πλέον τα 700 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά τα βασικά μεγέθη του Απολογισμού του οικονομικού έτους 2022, αυτά έχουν ως ακολούθως:
Τα καθαρά εισπραχθέντα έσοδα, εξαιρουμένων των χρηματοοικονομικών εσόδων, ανήλθαν σε 59,74 δις ευρώ και υπερέβησαν τον στόχο του Προϋπολογισμού, που προέβλεπε αντίστοιχα έσοδα ύψους 57,10 δις ευρώ, αυξημένα κατά 2,64 δις ευρώ ή ποσοστό 4,62%.
Τα έξοδα του Προϋπολογισμού, εξαιρουμένων των χρηματοοικονομικών εξόδων, ανήλθαν σε 71,63 δις ευρώ και υπερέβησαν τον στόχο του Προϋπολογισμού, που προέβλεπε αντίστοιχα έξοδα ύψους 67,93 δις ευρώ, αυξημένα κατά 3,70 δις ευρώ ή ποσοστό 5,44%.
Το αποτέλεσμα του Κρατικού Προϋπολογισμού από δραστηριότητες πλην των χρηματοοικονομικών συναλλαγών, διαμορφώθηκε σε έλλειμμα ποσού 11,89 δις ευρώ, έναντι ελλείμματος ύψους 10,83 δις ευρώ που ήταν ο στόχος του Προϋπολογισμού.
Και αν αναρωτιέστε πως καλύφθηκε το έλλειμμα, η απάντηση βρίσκεται στην Κατάσταση Ταμιακών Ροών, όπου οι καθαρές εισπράξεις από δάνεια ανήλθαν σε 10,54 δις ευρώ, γεγονός που δεν μπορεί να θεωρείται επιτυχία.
Η κυβέρνηση της ΝΔ με τις πολιτικές της αυξάνει το χρέος. Το 2019 που ανέλαβε για πρώτη φορά την κυβέρνηση, το Χρέος ανέρχονταν σε 331,14 δις ευρώ. Με εκτίμηση για το Χρέος σε 356,5 δις ευρώ στο τέλος του 2024, είναι φανερό πως η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ μας φόρτωσε νέο Χρέος κατά περίπου 25 δις ευρώ τα τελευταία πέντε έτη.
Τέλος, θα θέλαμε να τοποθετηθούμε στο θέμα των γερμανικών επανορθώσεων για τις θηριωδίες και το «αναγκαστικό δάνειο» της Κατοχής που έθεσαν τόσο η πρόεδρος της Δημοκρατίας, όσο και ο πρωθυπουργός στον πρόεδρο της Γερμανίας Φρανκ Βάλτερ Στάινμάγιερ, ο οποίος πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα.
Ο πρόεδρος της Γερμανίας απάντησε πως για την Γερμανία το ζήτημα θεωρείται λήξαν.
Εμείς απαντάμε πως για την Ελλάδα υπάρχει ανοικτό ζήτημα, το οποίο θα πρέπει να διευθετηθεί. Όπως η Γερμανία μας καλούσε να πληρώσουμε τα χρέη μας τα χρόνια των μνημονίων, τώρα και η Ελλάδα καλεί την Γερμανία να ξεπληρώσει τα δικά της χρέη προς την χώρα μας.
Δεν ξεχνάμε την τραγωδία ότι κατά την Γερμανική κατοχή εκατοντάδες χιλιάδες άμαχοι έχασαν τη ζωή τους, καθώς πέθαναν από 273.000 ως 747.000 Έλληνες, ή το 3,7-10,2% του προπολεμικού πληθυσμού.
Δεν ξεχνάμε το κατοχικό δάνειο ύψους 476 εκατομμυρίων μάρκων του Ράιχ από την Ελλάδα και την Κεντρική μας Τράπεζα προς τη ναζιστική Γερμανία το 1942 με μηδενικό επιτόκιο. Τα χρήματα αυτά δεν επεστράφησαν ποτέ.
Το κόμμα μας στηρίζει ξεκάθαρα την διεκδίκηση των επανορθώσεων ως δύο ξεχωριστά αιτήματα, το πρώτο να αφορά την επιστροφή του κατοχικού δανείου και το δεύτερο τις πολεμικές αποζημιώσεις.
Θα πρέπει η κυβέρνηση να κινηθεί μεθοδικά και για τα δύο ζητήματα, ενώ το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος θα πρέπει να εκτιμήσει τα ποσά απαιτήσεων σε σημερινές τιμές.
Επισημαίνεται ότι το 1946 στην Διάσκεψη των Παρισίων, είχε προσδιορισθεί ένα κατά προσέγγιση ποσό τέτοιων αποζημιώσεων προς την Ελλάδα ύψους 7,18 δισ. δολαρίων. Οπότε αντιλαμβανόμαστε την αξία που θα έχει σε σημερινές τιμές η εν λόγω αποζημίωση.
Οι επανορθώσεις που διεκδικεί η χώρα μας, θα πρέπει να εγγραφούν ως απαιτήσεις από το Γερμανικό Κράτος και να περιληφθούν στον επόμενο Ισολογισμό και των λοιπών Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων που θα κυρωθούν με επόμενη απόφαση της Βουλής.
Πιστεύουμε ότι είναι ένα δίκαιο αίτημα που θα στηριχθεί διακομματικά από όλα τα κόμματα της Βουλής, οπότε καλούμε την Κυβέρνηση να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες και διαδικασίες για την διεκδίκηση από το Γερμανικό Κράτος των πολεμικών αποζημιώσεων και το «αναγκαστικό δάνειο» της Κατοχής.
Όσον αφορά την Κύρωση του Απολογισμού του Κράτους οικονομικού έτους 2022, το κόμμα μας θα καταψηφίσει, διότι διαφωνούμε με οικονομικές πολιτικές απλής λογιστικής διαχείρισης οι οποίες αυξάνουν το Χρέος μας και τους κινδύνους για νέες περιπέτειες «δημοσιονομικής προσαρμογής» όπως θα λέγονται πλέον τα μνημόνια από την ΕΕ.
Με τα ευρήματα που μας παρουσιάζει το Ελεγκτικό Συνέδριο στην έκθεσή του και σεβόμενοι το κύρος του, θεωρούμε ότι οικονομικές καταστάσεις δεν παρέχουν αληθή και εύλογη εικόνα από κάθε ουσιώδη άποψη, οπότε το κόμμα μας θα καταψηφίσει την Κύρωση του Ισολογισμού και των λοιπών Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Κεντρικής Διοίκησης, περιόδου αναφοράς 1/1/2022 έως 31/12/2022.