Menu
⭸ ΕΙΣΑΓΩΓΗΝΙΚΗ

Ντροπιαστική αύξηση 0.56€ μικτά στο ένστολο προσωπικό της Πατρίδας μας ανά ώρα νυχτερινής απασχόλησης προ των νόμιμων κρατήσεων.

Η κυβέρνηση φέρνει σχέδιο νόμου με φορολογικές διατάξεις, μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος, την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις. Διαχρονικά κάθε χρόνο οι κυβερνήσεις ψηφίζουν νέους φορολογικούς νόμους με διατάξεις αντικρουόμενες μεταξύ τους, χωρίς χρονικό ορίζοντα που με ευκολία καταργούνται από μια άλλη κυβέρνηση ή ακόμα και μετά την αλλαγή του Υπουργού Οικονομικών […]

Η κυβέρνηση φέρνει σχέδιο νόμου με φορολογικές διατάξεις, μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος, την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις.

Διαχρονικά κάθε χρόνο οι κυβερνήσεις ψηφίζουν νέους φορολογικούς νόμους με διατάξεις αντικρουόμενες μεταξύ τους, χωρίς χρονικό ορίζοντα που με ευκολία καταργούνται από μια άλλη κυβέρνηση ή ακόμα και μετά την αλλαγή του Υπουργού Οικονομικών της ίδιας κυβέρνησης.

Η δομή του φορολογικού κώδικα μιας χώρας είναι ένας καθοριστικός παράγοντας των οικονομικών επιδόσεων της. Οι φορολογούμενοι εύκολα συμμορφώνονται με έναν καλά δομημένο φορολογικό κώδικα, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να προάγει την οικονομική ανάπτυξη και παράλληλα να συμβάλλει στην είσπραξη επαρκών εσόδων για τις κρατικές προτεραιότητες. Αντίθετα, τα λάθος δομημένα φορολογικά συστήματα είναι συχνά δαπανηρά, στρεβλώνουν τη λήψη των οικονομικών αποφάσεων και βλάπτουν τις εγχώριες οικονομίες.

Στην σημερινή παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα, το κεφάλαιο χαρακτηρίζεται από μεγάλη κινητικότητα. Οι επιχειρήσεις μπορούν να επενδύσουν σε όποιες χώρες του κόσμου επιλέξουν αναζητώντας τη μεγαλύτερη απόδοση. Έτσι, αναζητούν χώρες με μικρότερους φορολογικούς συντελεστές επί των επενδύσεων για να μεγιστοποιήσουν τα μετά των φόρων κέρδη τους. 

Αν μία χώρα έχει υπερβολικά υψηλό φορολογικό συντελεστή, τότε οι επενδύσεις θα οδηγηθούν αλλού, με αποτέλεσμα μικρότερη οικονομική ανάπτυξη για τη χώρα αυτή. 

Κατά τη γνώμη μας το φορολογικό νομοσχέδιο που μας φέρνει η κυβέρνηση, δεν ικανοποιεί τις παραπάνω αρχές, δηλαδή να προάγει την οικονομική ανάπτυξη και παράλληλα να συμβάλλει στην είσπραξη επαρκών εσόδων για την λειτουργία του κράτους.

Πρόκειται επί της ουσίας για αποσπασματικές και συμπληρωματικές διατάξεις περιορισμένης αξίας, που δεν αλλάζουν ιδιαιτέρως τον φορολογικό μας κώδικα. 

Για το κόμμα μας οι μειώσεις ορισμένων φόρων είναι καλοδεχούμενες, ωστόσο η κυβέρνηση δεν έδειξε την απαιτούμενη γενναιότητα και να μειώσει έστω και κατά 1% τους συντελεστές ΦΠΑ. 

Να θυμίσουμε ότι στην Ελλάδα ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ παραμένει στο μνημονιακό επίπεδο του 24%, δηλαδή 2,4% πάνω από τον μέσο κανονικό συντελεστή ΦΠΑ της ΕΕ που είναι 21,6%. 

Ας δούμε ορισμένες διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου.

  • Προβλέπεται η Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για φυσικά πρόσωπα. Το τέλος επιτηδεύματος δεν συνδέεται με κέρδη, είναι ένας άδικος κεφαλικός φόρος που θα πρέπει να καταργηθεί παντελώς και για τα νομικά πρόσωπα.  
  • Θεσμοθετείται η εξαίρεση από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία για παροχές ύψους έως πέντε χιλιάδες ευρώ ετησίως που χορηγούν οι εργοδότες στους εργαζόμενους για την κάλυψη εξόδων βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών. 

Επίσης προβλέπεται εξαίρεση στις παροχές που καταβάλλονται από εργοδότη σε εργαζόμενο ως ενίσχυση για την απόκτηση τέκνου, ύψους έως πέντε χιλιάδες ευρώ, που προσαυξάνεται κατά πέντε χιλιάδες ευρώ για κάθε άλλο εξαρτώμενο τέκνο που έχει ο δικαιούχος γονέας κατά τον χρόνο του τοκετού.

Πρόκειται για μια ορθή διάταξη με την οποία συμφωνούμε, ωστόσο εκτιμούμε πως θα έχει μάλλον περιορισμένη χρήση και μόνο από τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και όχι από τις μικρομεσαίες εταιρείες που είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας.

  • Ορίζεται η απαλλαγή του φιλοδωρήματος από φόρο εισοδήματος έως του ποσού των τριακοσίων ευρώ μηνιαίως που λαμβάνουν μισθωτοί. Επί της ουσίας επιβάλλεται η φορολόγηση των φιλοδωρημάτων σε χιλιάδες εργαζομένους κυρίως στους τομείς του τουρισμού και της εστίασης, οι οποίοι βασίσουν την επιλογή τους να εργαστούν σε αυτούς τους τομείς και στα φιλοδωρήματα.

Η κυβέρνηση φαίνεται να μην γνωρίζει την επικρατούσα πραγματικότητα, δηλαδή τις ελλείψεις προσωπικού σε τουρισμό και εστίαση, οι οποίες  καθίστανται μόνιμες και χωρίς αναπλήρωση από ξένα εργατικά χέρια. Φέτος οι νεότερες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πάνω από 50.000 κενές θέσεις στον τουρισμό και για 33.000 ελλείψεις στις επιχειρήσεις εστίασης.

Οι θέσεις εργασίας που μένουν κενές, απλώς δεν αναπληρώνονται και όλοι προσπαθούν να βολευτούν όπως όπως με το προσωπικό που διαθέτουν για να βγει η σεζόν. Η απάντηση στο ερώτημα τι φταίει, ή ποιος φταίει που οι νέοι αλλά και παλαιότεροι εργαζόμενοι δεν προτιμούν να δουλέψουν σεζόν στον τουρισμό έχει πολλές πτυχές. Το βασικό πρόβλημα είναι οι χαμηλοί μισθοί και τα έξοδα διαβίωσης και κυρίως το κόστος ενοικίασης που είναι πανάκριβο ιδίως στα νησιά.

Τα φιλοδωρήματα καλύπτουν ως ένα βαθμό τα παραπάνω έξοδα, οπότε η φορολόγησή τους θα επιφέρει ακόμα μεγαλύτερες ελλείψεις προσωπικού σε τουρισμό και εστίαση.

Οι ελλείψεις προσωπικού θα έχουν ως αποτέλεσμα να διακυβεύεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών από αρκετές ξενοδοχειακές μονάδες, οπότε τελικά ενδεχομένως να πληγεί η τουριστική μας βιομηχανία.

Καλούμε την κυβέρνηση να διορθώσει την διάταξη και να επιβάλει αφορολόγητο όριο δέκα χιλιάδων ευρώ στα φιλοδωρήματα σε ετήσια βάση.  

  • Ορίζεται ότι το ιατρικό προσωπικό για την αμοιβή που λαμβάνει για εφημερίες και η οποία φορολογείται με φορολογικό συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%), τροποποιώντας το άρθρο 15 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

Στο άρθρο 15 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος προβλέπεται η αυτοτελής φορολόγηση στις εξής περιπτώσεις: 

  • για τους αξιωματικούς και το κατώτερο πλήρωμα που υπηρετούν σε πλοία του Εμπορικού Ναυτικού με 15% και 10%, 
  • οι κυβερνήτες, οι συγκυβερνήτες και οι μηχανικοί αεροσκαφών αεροπορικών εταιρειών με 15%, 
  • και τα μέλη των Ανεξάρτητων Επιτροπών Προσφυγών για τη μηνιαία αποζημίωση που λαμβάνουν 15%.

Παραδόξως για το ιατρικό προσωπικό για την αμοιβή που λαμβάνει για εφημερίες επιλέχθηκε συντελεστής 22%, αντί των χαμηλότερων συντελεστών 10% και 15% που ήδη προβλέπονται στο άρθρο 15 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

Για πολλά νοσοκομεία της χώρας μας, εφημερία για το ιατρικό προσωπικό σημαίνει πως με την έναρξη της στις 8 το πρωί, οι γιατροί είναι σε υπηρεσία 24 ωρών μέχρι την επόμενη μέρα με την λήξη της εφημερίας. Ταυτόχρονα κάποιοι γιατροί πιθανόν να είναι στην πρωινή βάρδια της επόμενης μέρας, οπότε συμπληρώσουν 32 ώρες συνεχόμενης υπηρεσίας.

Κατά κοινή ομολογία το ιατρικό προσωπικό των δημόσιων νοσοκομείων μας είναι εξουθενωμένο, τα κενά είναι τεράστια και καλύπτονται με μεγάλη δυσκολία, οι παραιτήσεις ιατρικού προσωπικού συνεχίζονται, ενώ ταυτόχρονα τα οικονομικά κίνητρα είναι περιορισμένα.   

Να θυμίσουμε ότι πρόσφατη μελέτη για τις αμοιβές των γιατρών στην ΕΕ έδειξε ότι η χώρα μας βρίσκεται 19η στη σειρά των 25 χωρών, με ετήσιο μισθό 39.056 ευρώ. Η κατάταξη δείχνει με τον πλέον εμφατικό τρόπο ότι οι αμοιβές των Ελλήνων γιατρών κυμαίνονται σε χαμηλό επίπεδο, συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ με την επιβολή των μνημονίων, υπολογίζεται ότι από το 2010 έχουν φύγει στο εξωτερικό περίπου 20 χιλιάδες γιατροί, για τους οποίους η πολιτεία μας ξόδεψε 7 δις ευρώ για να τους σπουδάσει.

Θα πρέπει να δωθούν σοβαρά κίνητρα επιστροφής γιατρών από το εξωτερικό, όπως φορολογικά κίνητρα επαναπατρισμού περί μη φορολόγησης εισοδημάτων τους από το εξωτερικό.

Πιστεύουμε ότι με την εν λόγω διάταξη η κυβέρνηση αποδεικνύει ότι δεν έχει την πραγματική διάθεση να ενισχύσει το εισόδημα των γιατρών μας, έστω και μέσω της μειωμένης φορολόγησης των αμοιβών για τις εφημερίες.  

Καλούμε την κυβέρνηση ως το ελάχιστο μέτρο αναγνώρισης της προσφοράς του Ιατρικού προσωπικού του Ε.Σ.Υ., να μειώσει τον φορολογικό συντελεστή στις αμοιβές που θα λαμβάνει από τις εφημερίες, σε δέκα τοις εκατό (10%) ως αυτοτελής φορολόγηση.

  • Στη συνέχεια, προβλέπεται η φοροαπαλλαγή για τριάντα έξι μήνες για το εισόδημα φυσικών προσώπων από την εκμίσθωση ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση.

Πιστεύουμε πως είναι ένα ορθό μέτρο, αλλά από μόνο του δεν μπορεί να αποδώσει. 

Ο κύριος λόγος κατά τη γνώμη μας, ότι τα ακίνητα που είναι κατασχεμένα ή δεσμευμένα από funds, τα οποία μεταφέρονται μέσω πακέτων από το ένα fund στο άλλο.

Υπολογίζεται ότι 400 χιλ. ακίνητα παραμένουν κλειστά λόγω χρεών και είναι ιδιοκτησίας εταιριών διαχείρισης πιστώσεων δηλαδή των funds και των τραπεζών.  Δεδομένου ότι το στεγαστικό πρόβλημα είναι οξύτατο στα αστικά κέντρα, προτείνουμε την επιβολή ετήσιου τέλους επί κενών κατοικιών στις εταιρείες διαχείρισης πιστώσεων δηλαδή των funds και στις τράπεζες.

Επίσης μεγάλος αριθμός παραμένουν κλειστά, λόγω του σοβαρού κόστους που θα απαιτηθεί για την ανακαίνησή τους, το οποίο δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με προγράμματα επιδότητης.  

Προτείνουμε οι μισθώσεις ακινήτων να φορολογούνται στο ετήσιο αποτέλεσμα της διαφοράς εσόδων – εξόδων, οπότε να εκπίπτονται πλήρως τα κόστη επισκευών και συντηρήσεων, μέσω της τήρησης λογιστικών αρχείων εσόδων – εξόδων. Με αυτό τον τρόπο θα δοθούν κίνητρα να ανοίξουν ακίνητα που το κόστος αποκατάστασης τους είναι αρκετά υψηλό.  

  • Στη συνέχεια προβλέπεται η αύξηση της ειδικής αποζημίωσης νυχτερινής απασχόλησης στο προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας (Ελληνική Αστυνομία, Πυροσβεστικό και Λιμενικό Σώμα και στο στρατιωτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, από 2,77 € σε 3,33 € ανά ώρα νυχτερινής απασχόλησης, δηλαδή αύξηση 0,56 ευρώ μικτά προ των νόμιμων κρατήσεων. 

Το κόμμα μας που προφανώς διαφωνεί με την διάταξη, θεωρεί ντροπιαστική για το σύνολο του πολιτικού συστήματος να προσφέρει αύξηση 0,56 ευρώ μικτά στο ένστολο προσωπικό της χώρας μας! 

Από το βήμα της Βουλής δηλώνουμε ότι θα σταθούμε δίπλα στους στρατιωτικούς μας, τους αστυνομικούς, τους πυροσβέστες και τους Λιμενικούς, στον δίκαιο αγώνα τους για αξιοπρεπείς αποδοχές και την αναγνώριση της επικινδυνότητας της αποστολής που τους έχει εμπιστευθεί η χώρα τους! 

Καλούμε την κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της και είτε να αποσύρει την εν λόγω ντροπιαστική αύξηση είτε ως ελάχιστη ένδειξη αναγνώρισης της προσφοράς τους, τουλάχιστον να διπλασιάσει την αποζημίωση στα 5,54 ευρώ ανά ώρα νυχτερινής απασχόλησης.   

  • Παρακάτω προβλέπεται η αύξηση του Τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, με κλίμακα από 2 ευρώ ως 15 ευρώ ανά διανυκτέρευση κατά τους μήνες Απρίλιο έως Οκτώβριο. 

Πιστεύουμε ότι πρόκειται για έναν φόρο που αυξάνεται υπερβολικά, ενώ δεν συζητήθηκε με τους αρμόδιους φορείς και ειδικότερα αν θα προκαλέσει παρενέργειες στην τουριστική βιομηχανία. 

Ο μεγαλύτερος αριθμός των ξενοδοχείων στην Ελλάδα είναι τριών και τεσσάρων αστέρων και η αύξηση που πραγματοποιείται στο τέλος ανθεκτικότητας για αυτά τα καταλύματα μέσα σε ένα χρόνο είναι υπερβολική και αδικαιολόγητη σε βαθμό που θα επιδράσει ανασταλτικά στους υποψήφιους επισκέπτες, κάνοντας το τουριστικό προϊόν ακόμα πιο ακριβό με άμεσες επιπτώσεις στην ξενοδοχειακή βιομηχανία η οποία αποτελεί την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας.

Επίσης η επιβολή ενός οριζόντιου Τέλους, είναι άδικο μέτρο για περιοχές που υστερούν σε τουριστική ανάπτυξη. Για παράδειγμα, ο τουρίστας που θα επιλέξει ένα πεντάστερο ξενοδοχείο στην Αλεξανδρούπολη, θα πληρώσει Τέλος ανθεκτικότητας 15 ευρώ, ακριβώς το ίδιο με το να επιλέξει ένα πεντάστερο ξενοδοχείο στην Σαντορίνη.

Προτείνουμε η επιβολή του Τέλος ανθεκτικότητας να καθοριστεί ανά Περιφέρεια και με βάση τις ιδιαιτερότητες την τουριστική ανάπτυξη της κάθε περιοχής.   

  • Νομοθετείται η χορήγηση άδειας διαμονής για την πραγματοποίηση επένδυσης σε νεοφυή επιχείρηση. Ειδικότερα χορηγείται άδεια διαμονής στην Ελλάδα σε πολίτες τρίτων χωρών που εισφέρουν τουλάχιστον διακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ στο κεφάλαιο επιχείρησης που είναι εγγεγραμμένη στο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων για την απόκτηση μετοχών σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ή ομολόγων κατά την έκδοση ομολογιακού δανείου.

Συμφωνούμε με την εν λόγω διάταξη, όμως θα θέλαμε να δούμε την επέκταση της και στο πρωτογενή τομέα, ο οποίος πάσχει και από την έλλειψη επενδύσεων. 

Το κόμμα μας προτείνει να υπάρξει ανάλογη διάταξη και να χορηγείται άδεια διαμονής στην Ελλάδα σε πολίτες τρίτων χωρών που εισφέρουν τουλάχιστον διακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ, για την επένδυση σε Αγροτικό Συνεταιρισμό. 

Τέλος θα ήθελα να αναφερθώ στο ότι πριν λίγες μέρες το Υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να προχωρεί στον σχεδιασμό θεσμικού πλαισίου λειτουργίας και φορολόγησης της αγοράς  κρυπτονομισμάτων, προχωρώντας εκ νέου στην σύσταση αρμόδιας επιτροπής. 

Δυστυχώς με ευθύνη της κυβέρνησης έχουμε μείνει πίσω και σε αυτό τον τομέα, παρόλο που σας το έχουμε θέσει ως θέμα στην Βουλή πολλές φορές.

Ας δούμε εν συντομία πως αντιμετώπισε η Κύπρος το ζήτημα. Η Κύπρος παρέχει ένα από τα πλέον ευνοϊκά φορολογικά περιβάλλοντα για δραστηριότητες που σχετίζονται με τα κρυπτονομίσματα, παρά την απουσία εξειδικευμένης νομοθεσίας. 

Μέσα από το ισχύον φορολογικό πλαίσιο της Κύπρου, οι ιδιώτες και οι εταιρείες μπορούν να επωφεληθούν από τον χαμηλό εταιρικό φόρο 12,5%, την απαλλαγή από τον φόρο κεφαλαιακών κερδών και τις ευνοϊκές διατάξεις για τα μερίσματα των Non-Dom κατοίκων. 

Οι φορολογικές αποφάσεις τύπου “tax ruling” προσφέρουν επιπλέον βεβαιότητα για τη φορολογική μεταχείριση συγκεκριμένων συναλλαγών, εξασφαλίζοντας ότι οι φορολογούμενοι κινούνται σε ένα ασφαλές και ξεκάθαρο περιβάλλον.

Και ενώ η Κύπρος έχει βρει τον τρόπο να φορολογεί τα κέρδη από συναλλαγές σε κρυπτονομίσματα τα οποία κατά τεκμήριο αφορούν τα υψηλά εισοδηματικά στρώματα, στην Ελλάδα η κυβέρνηση αποφάσισε την φορολόγηση των φιλοδωρημάτων των εργαζομένων στους τομείς του τουρισμού και της εστίασης, δηλαδή εργαζομένων με μεσαία και χαμηλά εισοδήματα! 

Η ανάκαμψη της αγοράς κρυπτονομισμάτων και η διαφαινόμενη περαιτέρω ανάπτυξή της μετά την αλλαγή προεδρίας στις ΗΠΑ σε συνδυασμό με την απουσία συγκεκριμένου νομοθετικού πλέγματος και φορολογικού πλαισίου καθιστούν επιτακτική την ανάγκη εγκαθίδρυσής τους και στην χώρα μας. 

Είναι καιρός η κυβέρνηση να το πάρει απόφαση και να φορολογήσει εισοδήματα των υψηλών εισοδηματικών στρωμάτων και όχι να ψάχνει για φορολογικά έσοδα από τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα που λαμβάνουν φιλοδωρήματα.

Για τους λόγους που αναπτύξαμε παραπάνω, το κόμμα μας θα ψηφίσει ΠΑΡΟΝ επί του προτεινόμενου φορολογικού νομοσχεδίου.