Συναίνεση για το καλό του Αθλητισμού, όχι για την εξυπηρέτηση συμφερόντων
Κύριοι, Κυρίες Συνάδελφοι, Καλούμαστε σε συζήτηση περί του Σχεδίου Νόμου με Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ερασιτεχνικού και του επαγγελματικού αθλητισμού. Ο αθλητισμός, ως ατομική και συλλογική δραστηριότητα, πάντοτε ασκούσε και συνεχίζει να ασκεί σημαντικότατη επιρροή στην κοινωνία. Κι αυτό συμβαίνει διότι ο αθλητισμός, αφενός παραπέμπει στην ποιότητα ζωής των κοινωνών κι αφετέρου αποτελεί έναν […]

Κύριοι, Κυρίες Συνάδελφοι,
Καλούμαστε σε συζήτηση περί του Σχεδίου Νόμου με Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ερασιτεχνικού και του επαγγελματικού αθλητισμού.
Ο αθλητισμός, ως ατομική και συλλογική δραστηριότητα, πάντοτε ασκούσε και συνεχίζει να ασκεί σημαντικότατη επιρροή στην κοινωνία. Κι αυτό συμβαίνει διότι ο αθλητισμός, αφενός παραπέμπει στην ποιότητα ζωής των κοινωνών κι αφετέρου αποτελεί έναν έγκυρο δείκτη ποιοτικής ανάπτυξή της.
Η σκέψη αυτή είναι τόσο διαδεδομένη στις προηγμένες χώρες του πλανήτη μας, ώστε η αναφορά στον αθλητισμό αφενός να δηλώνει ευθέως την επωφελή αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου και τη θετική του συμβολή στην υγεία, την παιδεία και την αρμονική συμβίωση και αφετέρου να υπαινίσσεται διεργασίες που απομακρύνουν τον ατομικισμό, την κοινωνική απομόνωση και τους τεχνητούς παραδείσους των ναρκωτικών.
Το Σύνταγμα μας με το άρθρο 16 παρ. 9, αποδεχόμενο τη θετικότατη κοινωνική επιρροή του αθλητισμού, έθεσε υπό κρατική προστασία και όρισε την επιχορήγηση των ενώσεων των αθλητικών σωματείων, ως κρατική υποχρέωση.
Οι διεθνείς επιτυχίες των Ελλήνων αθλητών σε ομαδικά και ατομικά αθλήματα, ανήγαγαν τον αθλητισμό μεταξύ άλλων και σε πηγή εθνικής υπερηφάνειας, με συνέπεια όλο και περισσότεροι Έλληνες να πυκνώνουν τις τάξεις του και να τον στηρίζουν ηθικά και οικονομικά. Ταυτοχρόνως με τα θετικά δεδομένα των επιτυχιών, της αύξησης του διεθνούς αθλητικού κύρους της χώρας και της προσέλκυσης σημαντικών ανθρώπων στο χώρο του αθλητισμού, επεκτάθηκαν τα γνωστά σε όλους νοσηρά φαινόμενα του παραγοντισμού, της αίσθησης ότι τα μαζικά – ομαδικά αθλήματα πάσχουν από διαφθορά, της οπαδικής βίας, του αναποτελεσματικού συστήματος απονομής αθλητικής δικαιοσύνης, της διάβρωσης της διαιτησίας, της σύγχυσης του αθλητισμού ως ερασιτεχνικής και ως επαγγελματικής δραστηριότητας.
Το κίνημά μας υποστηρίζει τις όποιες νομοθετικές πρωτοβουλίες, που έχουν ως στόχο την ενίσχυση του ερασιτεχνικού και του επαγγελματικού αθλητισμού, βελτιώνοντας την λειτουργία των αθλητικών σωματείων, προάγοντας την ασφάλεια των αθλητών μας, την ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου αντιμετώπισης της αθλητικής βίας και του ντόπινγκ.
Θα αναφέρουμε τα σχόλια μας επί των διατάξεων.
Τροποποιείται η υπάρχουσα διαδικασία για την χορήγηση Χρηματικών επιβραβεύσεων διακριθέντων αθλητών και τον Διορισμό τους.
Προκειμένου να στρέψουμε την νεολαία μας προς τον αθλητισμό και να περιορίσουμε τις καταστροφικές επιπτώσεις από την πολύωρη ενασχόληση τους με social media και την νέα τεχνολογία, προτείνουμε να πριμοδοτούμε τους νέους και τις νέες μας που από την παιδική του ηλικία ασχολούνται ενεργά με τον αθλητισμό, με επιπλέον μόρια για την εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια, στις Στρατιωτικές Σχολές και στα Σώματα Ασφαλείας κατά τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Με επόμενο άρθρο συμπληρώνονται οι Προϋποθέσεις επιχορήγησης αθλητικών φορέων, τροποποιώντας το άρθρο 50 του ν. 2725/1999 «Ερασιτεχνικός και επαγγελματικός αθλητισμός».
Κατά την γνώμη μας, οι διαδικασίες και οι πολιτικές επιχορηγήσεων των αθλητικών σωματείων και ομοσπονδιών θα πρέπει να βελτιωθεί και να λάβει υπόψη την σημερινή πραγματικότητα που βιώνει η κοινωνία μας και ο αθλητισμός γενικότερα.
Κατά γενική ομολογία η χρηματοδότηση προς τον ερασιτεχνικό αθλητισμό είναι αρκετά χαμηλή, ως ασήμαντη. Εντός του 2024 πραγματοποιήθηκε η κατανομή ποσού 31,88 εκατ. ευρώ στον ερασιτεχνικό αθλητισμό από τη φορολογία του στοιχήματος στα 6.533 ερασιτεχνικά σωματεία, τα οποία είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο Αθλητικών Σωματείων του Υπουργείου Αθλητισμού.
Για να καταλάβουμε πόσο χαμηλή είναι η χρηματοδότηση προς τον ερασιτεχνικό αθλητισμό, από το σύνολο των 6.533 ερασιτεχνικών σωματείων, τα 1.827 σωματεία ή ποσοστό 28% έλαβαν από 1.000 ευρώ, 2.560 σωματεία ή ποσοστό 39% έλαβε από 1.001 ως 1.700 ευρώ και 1.280 σωματεία ή ποσοστό 20% έλαβε από 1.701 ως 3.000 ευρώ.
Συμπερασματικά και με βάση τα παραπάνω, στο 87% περίπου των ερασιτεχνικών αθλητικών σωματείων, η χρηματοδότηση δεν ξεπερνά τα 3.000 ευρώ ανά έτος!
Τα αθλητικά σωματεία με τα δεκάδες χιλιάδες μέλη τους αθλητές και προπονητές, αποτελούν το πιο δυναμικό και υγιές κομμάτι της κοινωνίας μας, στο οποίο το Κράτος μας οφείλει να παρέχει ένα σαφές και σύγχρονο νομικό πλαίσιο λειτουργίας, προκειμένου μέσα από την αθλητική παραγωγική διαδικασία να αναδειχθούν σωστά διαπαιδαγωγημένα άτομα, αλλά και πρωταθλητές που θα δώσουν διακρίσεις διεθνούς επιπέδου. Ωστόσο είναι προφανές ότι με τόσο χαμηλή χρηματοδότηση, τα ερασιτεχνικά αθλητικά σωματεία δεν μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους.
Κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να αυξηθούν περαιτέρω οι φόροι στις εταιρείες στοιχηματισμού και στα παίγνια γενικότερα και αυτά τα έσοδα να αποδοθούν στα αθλητικά σωματεία.
Θα πρέπει να βρεθούν νέες πηγές χρηματοδότησης, όπως η επιβολή ειδικού Τέλους σε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με μεγάλη απήχηση στο νεανικό κοινό (instagram, tic toc, youtube, facebook, κ.α.) στις πωλήσεις παιχνιδομηχανών video games και των συναφών ειδών, καθώς και στις ιστοσελίδες ηλεκτρονικών παιχνιδιών on line, υπέρ των Αθλητικών Σωματείων και Ομοσπονδιών.
Στα κριτήρια ενίσχυσης των Αθλητικών Σωματείων, προτείνουμε να συμπεριληφθούν δύο περιπτώσεις.
Η πρώτη περίπτωση, να αφορά την πρόσθετη επιχορήγηση για συγχωνεύσεις Σωματείων. Ο λόγος είναι προφανής, μέσω συγχωνεύσεων Σωματείων σε τοπικό επίπεδο, μπορούν να δημιουργηθούν νέα ποιο ισχυρά διοικητικά και οικονομικά εύρωστα Σωματεία, που θα καλλιεργούν περισσότερα αθλήματα και θα διαθέτουν περισσότερους αθλητές και προπονητές.
Η δεύτερη περίπτωση, να αφορά την πρόσθετη επιχορήγηση για την ενασχόληση νέων με ήπια παραβατική συμπεριφορά σε Αθλητικά Σωματεία.
Και εδώ λοιπόν ο λόγος είναι προφανής, ειδικά οι νέοι μας που παρουσιάζουν παραβατική συμπεριφορά, θα πρέπει να στραφούν προς τον Αθλητισμό με κάποια μορφή επιτήρησης από τις αρμόδιες κοινωνικές υπηρεσίες και ψυχολόγους.
Θα θέλαμε να αναφερθούμε ιδιαιτέρως στην διάταξη για τον έλεγχο και την τήρηση του όρου της προσβασιμότητας ατόμων με κινητικά προβλήματα σε αθλητικές εγκαταστάσεις. Χωρίς τη διαμόρφωση των αθλητικών χώρων για την αυτόνομη πρόσβαση, παραμονή και αποχώρηση ατόμων με κινητικά προβλήματα σε αθλητικές εγκαταστάσεις δεν θα εκδίδεται πιστοποιητικό για την λειτουργία τους.
Πρόκειται για μια απολύτως ορθή διάταξη που θα βοηθήσει τους συμπολίτες με κινητικά προβλήματα να παρακολουθούν αθλητικούς αγώνες, χωρίς να αντιμετωπίζουν κινδύνους. Το κίνημα μας θα στηρίξει την εν λόγω διάταξη και καλεί την κυβέρνηση να μεριμνήσει για την γρήγορη εφαρμογή της.
Στο Δεύτερο Μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται διατάξεις σχετικά με την ενίσχυση του πλαισίου αντιμετώπισης της αθλητικής βίας και την καταπολέμηση του ντόπινγκ.
Δυστυχώς τα τρία τελευταία χρόνια είχαμε βαριά φαινόμενα αθλητικής βίας με αποκορύφωμα τις δολοφονίες του Άλκη Καμπανού στη Θεσσαλονίκη και του Μιχάλη Κατσουρή από Κροάτες χούλιγκαν να διασχίζουν ανενόχλητοι τη χώρα και να φτάνουν στο γήπεδο της ΑΕΚ στην Νέα Φιλαδέλφεια. Και τέλος πριν ένα χρόνο είχαμε την δολοφονία του αστυνομικού Γιώργου Λυγγερίδη από ναυτική φωτοβολίδα στα επεισόδια του Ρέντη.
Είναι γνωστό ότι το φαινόμενο της βίας, που έχει εισβάλει στον αθλητισμό εδώ και δεκαετίες, εκπορεύεται κατά κύριο και πρωταρχικό λόγο από τα μέλη των υπαρχόντων συνδέσμων φιλάθλων αθλητικών σωματείων ή ανωνύμων αθλητικών εταιρειών και εμμέσως με την ανοχή ή και με την συγκεκαλυμμένη στήριξη των διοικήσεων τους.
Να σημειώσουμε ότι η κυβέρνηση με τον νόμο 5085/2024, έλαβε ορισμένα μέτρα για την αντιμετώπιση της αθλητικής βίας προς την ορθή κατεύθυνση, ωστόσο το κίνημά μας είχε εντοπίσει σημεία που κατά την γνώμη μας θα έπρεπε να περιληφθούν στο τότε νομοσχέδιο.
Μεταξύ άλλων τότε είχαμε προτείνει μέτρα, τα οποία θα μπορούσαν να περιληφθούν στο παρόν νομοσχέδιο, όπως:
- Υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών στον τομέα της εκπαίδευσης κατά της βίας. Για παράδειγμα, στην Γερμανία περισσότερες από 60 κοινωνικο-παιδαγωγικές οργανώσεις ενημερώνουν και εκπαιδεύουν νεαρούς φιλάθλους σχετικά με τον οπαδικό εξτρεμισμό. Χρηματοδοτούνται από τις ίδιες τις ομάδες, την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Γερμανίας και διάφορες τοπικές και ομοσπονδιακές Αρχές. Ο στόχος αυτών των οργανώσεων είναι εξαιρετικά απλός: «παρεισφρέουν» εντός των κόλπων των οργανωμένων οπαδών και προσπαθούν να ωθήσουν τους νεαρούς φιλάθλους να αξιοποιήσουν την ενέργειά τους με θετικό τρόπο.
- Προτείνουμε την διαρκή διασύνδεση των Σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τα τοπικά Αθλητικά Σωματεία, μέσω επισκέψεων μαθητών στα Σωματεία, αλλά και επισκέψεις των Σωματείων στα Σχολεία, με σκοπό οι μαθητές αφενός να γνωρίσουν και να ενημερωθούν για τα αθλήματα που υποστηρίζονται από τα Σωματεία και αφετέρου να διευκολυνθεί η ένταξη τους σ’ αυτά και στα αθλήματα που επιθυμούν.
- Οι αθλητικές συναντήσεις, είτε αυτές είναι μεταξύ ΠΑΕ/ΚΑΕ και λοιπών ανωνύμων εταιρειών, είτε μεταξύ ερασιτεχνικών σωματείων, θα πρέπει να εποπτεύονται μεν από το κράτος, αλλά η ευθύνη για τα όσα συμβούν στον έκαστο αθλητικό χώρο να βαρύνει τα αθλητικά σωματεία.
Προς τούτο, θα πρέπει και τα Σωματεία να έχουν αυξημένη δικαιοδοσία για ενέργειες εντός του γηπέδου προκειμένου να προστατέψουν την ομαλή διεξαγωγή αγώνων.
- Δικαίωμα στα σωματεία να απαγορεύουν την είσοδο στον οποιονδήποτε θεωρούν τα ίδια ότι θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του αγώνα με την παρουσία του.
- Δικαίωμα να ασκούν τα ίδια σωματικό έλεγχο με οποιονδήποτε τρόπο και τεχνολογικά μέσα παρουσία αστυνομικού, προκειμένου να διασφαλιστεί η ευπρέπεια και ο ουσιαστικός έλεγχος.
- Δικαίωμα να υποδεικνύουν στις αστυνομικές αρχές ποιοι επιθυμούν να ελέγχουν για κατοχή παράνομων υλών, υλικών και οπλισμού όπως φωτοβολίδες, μολότοφ, μαχαίρια, λοστούς κλπ.
- Δικαίωμα να αποβάλουν από το γήπεδο οποιονδήποτε επιθυμούν, εφόσον έχει καταγράφει από το κλειστό κύκλωμα κάποια ενεργεία του που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του αγώνα.
- Σε περίπτωση εκτεταμένων επεισοδίων που θα χρειαστούν παρέμβαση της αστυνομίας, ΜΑΤ κτλ, τα υπεύθυνα σωματεία θα καταβάλλουν αποζημίωση στην ΕΛΑΣ ίση με 10 φόρες το ημερομίσθιο κάθε απασχολουμένου οργάνου της τάξης.
Η σχετική αποζημίωση θα εισπράττεται άμεσα εντός 30 ημερών μέσω της Ρήτρας Παραβατικότητας, δηλαδή από τη φορολογία των κερδών των παικτών στοιχήματος και θα αποδίδεται ως έκτακτο επίδομα στα όργανα της τάξης που κλήθηκαν για την αντιμετώπιση των επεισοδίων.