Menu
⭸ ΕΙΣΑΓΩΓΗΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Ολομέλεια, κύρωση αποφάσεων του Συμβουλίου Διοικητών της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης Σ/Ν Υπ.Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Η κυβέρνηση φέρνει προς συζήτηση την κύρωση των υπ’ αρ. 259 και 260 αποφάσεων του Συμβουλίου Διοικητών της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, με τις οποίες τροποποιούνται τα άρθρα 1 και 12 της Συμφωνίας Ίδρυσης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης. Με την τροποποίηση του άρθρου 1, περιγράφονται οι σκοποί και η αποστολή της Τράπεζας. […]

Η κυβέρνηση φέρνει προς συζήτηση την κύρωση των υπ’ αρ. 259 και 260 αποφάσεων του Συμβουλίου Διοικητών της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, με τις οποίες τροποποιούνται τα άρθρα 1 και 12 της Συμφωνίας Ίδρυσης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.

Με την τροποποίηση του άρθρου 1, περιγράφονται οι σκοποί και η αποστολή της Τράπεζας. Οι αλλαγές  εστιάζουν στην ανανέωση και κυρίως στην διεύρυνση των στόχων της Τράπεζας, ώστε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες οικονομικές, κοινωνικές ή περιβαλλοντικές προκλήσεις, περιλαμβάνοντας και τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής και το Ιράκ.

Με την τροποποίηση της παραγράφου 1 του Άρθρο 12, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τις χρηματοδοτικές δραστηριότητες, τους πόρους ή τις διαδικασίες της τράπεζας. Η τροποποίηση στοχεύει στη βελτίωση της διαχείρισης πόρων της τράπεζας και στην εισαγωγή νέων χρηματοδοτικών εργαλείων.

Η κύρωση από το εθνικό κοινοβούλιο μιας χώρας-μέλους της Τράπεζας αποτελεί τυπική διαδικασία που επιβεβαιώνει τη δέσμευση της χώρας να εφαρμόσει τις αποφάσεις του Συμβουλίου Διοικητών και να αποδεχθεί τις τροποποιήσεις στη Συμφωνία Ίδρυσης.

Μέσω της Τράπεζας, η Ελλάδα έχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση για έργα υποδομών, ενέργειας, και υποστήριξης επιχειρήσεων.

Θεωρούμε πολύ σημαντικό το γεγονός ότι πολλές Ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν σε έργα της Τράπεζας σε άλλες χώρες, ειδικά στα Βαλκάνια, όπου η Τράπεζα δραστηριοποιείται έντονα.

Μας προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση πως η Κύρωση των  Αποφάσεων του Συμβουλίου Διοικητών της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, έρχεται ως νομοσχέδιο στη Βουλή με τις υπογραφές του Υπουργού Εξωτερικών κ. Γεωργίου Γεραπετρίτη και του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νικόλαου Παπαθανάση, χωρίς να συνοδεύεται από κάποιο Υπηρεσιακό Ενημερωτικό έγγραφο,  το οποίο να παρουσιάζει τις θέσεις της χώρας μας.

Η μη παρουσίαση ενημερωτικού εγγράφου από την κυβέρνηση και τους αρμόδιους υπουργούς, υποδηλώνει πως η χώρα μας έχει δυστυχώς τον ρόλο απλού παρατηρητή, χωρίς φωνή και άποψη για τις αποφάσεις της τράπεζας. Ίσως και ακόμα χειρότερα να υποδηλώνει την αδιαφορία της κυβέρνησης για την παρουσία της χώρας μας σε διεθνείς οργανισμούς, όπως η εν λόγω Τράπεζα.

Με τις παραπάνω τροποποιήσεις, δεν γνωρίζουμε αν εξυπηρετούνται τα συμφέροντα της χώρας μας, δεδομένου ότι η χώρα μας έχει μηδαμινές εμπορικές σχέσεις με τις  χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής και το Ιράκ.

Κατά τη γνώμη μας, η κύρωση των αποφάσεων που τροποποιούν τη Συμφωνία Ίδρυσης της Τράπεζας, εγείρει ερωτηματικά που ενδεχομένως αμφισβητούν τη σκοπιμότητα και την πρακτικότητα αυτών των αλλαγών.

Θα αναφέρουμε τους προβληματισμούς μας αμέσως παρακάτω:

  • Οι αποφάσεις ελήφθησαν από το Συμβούλιο Διοικητών της Τράπεζας, χωρίς να δοθεί η δέουσα έμφαση στη δημόσια διαβούλευση ή στην ενημέρωση των κρατών-μελών. Ελλείψει πλήρους διαφάνειας, εγείρονται ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο οι τροποποιήσεις εξυπηρετούν πραγματικά τους σκοπούς της Τράπεζας ή άλλα ειδικά συμφέροντα.
  • Η τροποποίηση του άρθρου 1 που αφορά την αποστολή της Τράπεζας, ενδέχεται να οδηγήσει σε αλλαγή της βασικής φιλοσοφίας της. Υπάρχει ο κίνδυνος να δοθεί έμφαση σε εμπορικές ή επενδυτικές προτεραιότητες, αποδυναμώνοντας τον κοινωνικό, περιβαλλοντικό ή αναπτυξιακό χαρακτήρα της Τράπεζας. Πιστεύουμε ότι τουλάχιστον εν μέρει αλλοιώνεται η αποστολής της, αφού θα περιλάβει σχεδόν 50 κράτη της Αφρικανικής Ηπείρου, δηλαδή από Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης μετατρέπεται και σε Αφρικανική Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης! 
  • Οι Αλλαγές που σχετίζονται με τις χρηματοδοτικές δραστηριότητες στη παράγραφο 1 του άρθρου 12,  μπορεί να συνεπάγονται πρόσθετες οικονομικές δεσμεύσεις για τα κράτη-μέλη. Αυτές οι δεσμεύσεις ενδέχεται να μην είναι εφικτές, ειδικά για χώρες με δημοσιονομικές δυσκολίες. Αν συνυπολογίσουμε την συμπερίληψη των χωρών της Υποσαχάριας Αφρικής και του Ιράκ στις χρηματοδοτήσεις της Τράπεζας, είναι βέβαιο ότι στο μέλλον θα κατανεμηθούν πρόσθετες οικονομικές δεσμεύσεις στα κράτη-μέλη της Τράπεζας, επομένως και στην Ελλάδα.    
  • Κατά τη γνώμη μας υπάρχει Δημοκρατικό έλλειμμα στη διαδικασία κύρωσης των αποφάσεων του Συμβουλίου Διοικητών της Τράπεζας. Η κύρωση από τα εθνικά κοινοβούλια συχνά γίνεται χωρίς ουσιαστική συζήτηση, περιορίζοντας τη δυνατότητα των πολιτών να ενημερωθούν και να εκφράσουν τις απόψεις τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ελληνική κυβέρνηση, Παρασκευή βράδυ μας έστειλε την πρόσκληση για συζήτηση της Κύρωσης την Δευτέρα το πρωί, χωρίς κανένα συνοδευτικό υπηρεσιακό έγγραφο των Υπουργείων Εξωτερικών και Εθνικής Οικονομίας!    
  • Από όσα γνωρίζουμε, δεν έχει παρουσιαστεί κάποια επαρκής μελέτη των επιπτώσεων που θα έχουν οι αλλαγές στην πρακτική λειτουργία της Τράπεζας. Χωρίς μια σαφή αξιολόγηση, είναι δύσκολο να εκτιμηθεί αν οι τροποποιήσεις είναι προς το συμφέρον των κρατών-μελών και των κοινωνιών τους. 

Ειδικά για την χώρα μας, πιστεύουμε ότι θα δεν έχει κάποια θετική επίπτωση, δεδομένου αφενός ότι δεν έχουμε σοβαρές εμπορικές σχέσεις με τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής και το Ιράκ και αφετέρου μπορεί τα κράτη – μέλη να απαιτηθεί να καταβάλουν πρόσθετους πόρους προς την Τράπεζα, φυσικά και η χώρα μας.

  • Τέλος ένας κίνδυνος που αφορά τα κράτη – μέλη της Τράπεζας που ήδη λαμβάνουν χρηματοδοτήσεις, είναι ότι η υιοθέτηση των αλλαγών αυτών ενδέχεται να ενισχύσει την εξάρτηση τους από τους μηχανισμούς της Τράπεζας, περιορίζοντας τη δυνατότητα ανεξάρτητων αναπτυξιακών πολιτικών.

Θα πρέπει να τονίσουμε ότι ως κίνημα δεν είμαστε οπαδοί του απομονωτισμού της χώρας μας, ωστόσο επιθυμούμε περισσότερη διαφάνεια σε ότι έχει να κάνει με την συμμετοχή μας σε διεθνείς οργανισμούς, όπως είναι Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.

Στόχος μας θα πρέπει να είναι η ενεργός συμμετοχή της χώρας μας στις αποφάσεις της τράπεζας, με γνώμονα τα συμφέροντά μας σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο. 

Η επέκταση σε πενήντα χώρες ενδεχομένως να δημιουργεί ευκαιρίες δραστηριοποίησης για Ελληνικές επιχειρήσεις, οπότε η κυβέρνηση οφείλει να διευκολύνει την συμμετοχή τους στις νέες επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει η Τράπεζα.

Δυστυχώς πέραν της Κύρωσης των Αποφάσεων, η Κυβέρνηση δεν έχει να παρουσιάσει απολύτως καμιά ενέργεια προς όφελος της χώρας μας και της Ελληνικής επιχειρηματικότητας. 

Βεβαίως κατανοούμε ότι η κύρωση των εν λόγω Αποφάσεων από το εθνικό κοινοβούλιο μιας χώρας-μέλους αποτελεί τυπική διαδικασία, ωστόσο θέσαμε τους προβληματισμούς μας που θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη της η κυβέρνηση και να τους μεταφέρει στην Τράπεζα, χρησιμοποιώντας την ιδιότητα του μέλος της.

Θα θέλαμε η Κύρωση των εν λόγω Αποφάσεων να αφυπνίσει την Κυβέρνηση και να εξετάσει με ποιους τρόπους θα προκύψει όφελος για την πατρίδα μας.

Αναγνωρίζοντας την σημασία συμμετοχής μας στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και για τους παραπάνω λόγους που αναφέραμε,  το κίνημα μας θα ψηφίσει ΠΑΡΩΝ στην Κύρωση των υπ’ αρ. 259 και 260 Αποφάσεων του Συμβουλίου Διοικητών της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.

Σας ευχαριστώ.

(ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

«Κύρωση των υπ’ αρ. 259 και 260 αποφάσεων του Συμβουλίου Διοικητών της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, από 18 Μαΐου 2023, με τις οποίες τροποποιούνται τα άρθρα 1 και 12 παρ. 1 της Συμφωνίας Ίδρυσης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (E.B.R.D.)».)